De gemeenteraad van Haarlemmermeer keert zich tegen de kabinetsplannen voor de verdere uitbreiding van Schiphol in 2010. In een nog vertrouwelijk 'discussiestuk' stelt de raad dat met de nieuwe groeiplannen, die ruwweg een verdubbeling van de huidige capaciteit betekenen, de leefbaarheid van de omgeving 'weinig aandacht' krijgt.
Terwijl de commotie over de opening van de Polderbaan nog moest losbarsten, begon het kabinet afgelopen voorjaar met plannen voor de groei van de luchthaven na 2010. De gemeenteraad van Haarlemmermeer constateert nu dat het kabinet eenzijdig gericht is op economische argumenten en dat de belangen van de bewoners worden genegeerd.
Ook stelt de raad vast dat er geen alternatieven zijn geformuleerd om de groei van de luchtvaart na 2010 elders op te vangen: 'Schiphol mag op de huidige locatie doorgroeien.'
In de Haarlemmermeer is de afgelopen weken veel onrust ontstaan over de mogelijke uitbreiding van de luchthaven. Omwonenden vrezen dat de groei van het vliegverkeer onder meer zal leiden tot de sloop van een aantal wijken in Hoofddorp. Dit wordt door Schiphol ontkend. Volgens Jan Franssen van Natuur en Milieu betekenen de plannen dat er 'in de Haarlemmermeer een nieuwe luchthaven zal worden aangelegd met de omvang die Schiphol nu heeft'.
Uit een nog vertrouwelijke studie van de luchthaven, getiteld Ruimtelijke Toekomstvisie Schiphol, blijkt dat Schiphol twee nieuwe landingsbanen en een nieuwe terminal nodig denkt te hebben om de positie als 'mainport' te kunnen handhaven.
Daarmee wordt de capaciteit van de luchthaven ruwweg verdubbeld ten opzichte van 2002. Dat betekent dat in 2020 op Schiphol per jaar 750.000 vliegtuigen starten en landen die in totaal 85 miljoen passagiers vervoeren.
Een woordvoerder van Schiphol bevestigt de plannen van de luchthaven . In 2006 worden hierover beslissingen genomen. In het streekplan van de provincie Noord-Holland is inmiddels ruimte gereserveerd voor twee nieuwe banen en een nieuwe terminal. Volgens de woordvoerder van Schiphol heeft de provincie hieraan nadrukkelijk de voorwaarde verbonden dat deze uitbreiding binnen de bestaande normen voor geluid en veiligheid moet plaatsvinden.
De lokale politiek betwijfelt of uitbreiding onder die voorwaarden haalbaar is omdat het kabinet de wettelijke veiligheidsnormen voor Schiphol heeft losgelaten.
Haarlemmermeer heeft zich in het verleden altijd meegaand opgesteld tegenover de groei van Schiphol. Dat de gemeenteraad nu een 'confronterende rol' oppakt, is volgens ingewijden bij de gemeente zeer opmerkelijk. 'De stemming over de groei van Schiphol is radicaal gewijzigd', zegt een betrokkene.
© de Volkskrant
Een randgemeente wijst uitbreiding Schiphol af
Moderator: Latest news team
Een randgemeente wijst uitbreiding Schiphol af
André
ex Sabena #26567
ex Sabena #26567