
hoogte / landen
Moderator: Latest news team
hoogte / landen
Weet iemand me te zeggen wanneer de piloten het dalen inzetten? gebeurt dat op gemiddeld 100 km van de luchthaven of zakt men vroeger of later??? En tegen hoeveel graden of procent dalen ze dan? Ik vroeg me dat gewoon af, vermits ik in Zonhoven (op 70 km in vogelvlucht van Zaventem) de vliegtuigen als stipjes zie voorbijkomen en dat ze in Herk-de-Stad (op 60 km) al zichtbaar zijn met vleugels. 

Het lijkt een stomme vraag, maar is gewoon leuk om te weten. Inderdaad, de voertaal in luchtvaart is Engels! Maar op dit forum zijn we niet bezig met een vlucht uit te voeren en zullen we ook niet neerstorten als we even van de voertaal afwijken, ten tweede zitten we hier in deel van het forum dat bestemd is voor de Nederlandse of Franse taal en ten derde mogen we ons in ons eigen landje toch uitdrukken in onze eigen taal, de wereld is sowiezo al bijna helemaal 'verengelst'. Dit even terzijde, groetjes!!!
In een boek over de cockpit van de NG 737 staat geschreven dat een goede regel is dat je voor elke 1000 voet die je daalt ong. 3 NM aflegt.
Dwz dat je elke 300 m die je daalt ong. 5,4 km aflegt.
Dus als je op 30000 voet zit ( ong.9000m ) dan zet je de daling in op ong. 90NM of ong. 160km vd luchthaven.
I once read in a book over the NG 737 that a good rule of thumb is the "3NM per 1000 feet"
So for every 1000 feet you descent you have a distance of 3NM
So if you are at 30000 feet you start your descent at about 90NM of the airport.
If you fly from the US to Belgium you'll start yor descent somewhere between the UK and the Belgian coast.
Dwz dat je elke 300 m die je daalt ong. 5,4 km aflegt.
Dus als je op 30000 voet zit ( ong.9000m ) dan zet je de daling in op ong. 90NM of ong. 160km vd luchthaven.
I once read in a book over the NG 737 that a good rule of thumb is the "3NM per 1000 feet"
So for every 1000 feet you descent you have a distance of 3NM
So if you are at 30000 feet you start your descent at about 90NM of the airport.
If you fly from the US to Belgium you'll start yor descent somewhere between the UK and the Belgian coast.
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return."
Topflipke,
Ik woon in Kuringen
en geraak daar ook gefrustreerd door. De vluchtlijn naar BRU ligt echter meer zuidelijk. Als je soms naar de scanner luistert, hoor je de piloten vaak spreken over "Flora". Dit is een radiobaken waarop de piloten vliegen om hun koers verder te zetten richting BRU. Wel, dit radiobaken ligt ter hoogte van Binderveld (tussen St.Truiden en Geetbets). Mijn neef woont in Nieuwerkerken, en als ik daar ben dan komen ze al heel laag over (zelfs met bewolkt weer zitten ze meestal ONDER het wolkendek). Van hieruit gezien, zie ik 's avonds al het verkeer dat uit Z en ZO komt als lichtpuntjes doorkomen voor mijn slaapkamervenster, net op het moment dat ze zich aanmelden op BRU Approach.
Hopelijk is met deze je probleem wat opgehelderd.
Groetjes, Robin Bamps.
Ik woon in Kuringen

Hopelijk is met deze je probleem wat opgehelderd.
Groetjes, Robin Bamps.
Topflipke,
Ik heb echt geen idee, maar omdat je vermeldt dat het het een hoge route is, is het misschien een route naar het Verenigd Koninkrijk. Als ik in de zomer buiten in de tuin zit met mijn verrekijker, zie ik ook vaak A340's van Virgin Atlantic en Gulf Air overvliegen die richting LHR gaan. Moest je het eens doen, echt de moeite! Heb ook vaak 737's van EasyJet herkend (oranje motoren).
Groetjes, Robin Bamps.
Ik heb echt geen idee, maar omdat je vermeldt dat het het een hoge route is, is het misschien een route naar het Verenigd Koninkrijk. Als ik in de zomer buiten in de tuin zit met mijn verrekijker, zie ik ook vaak A340's van Virgin Atlantic en Gulf Air overvliegen die richting LHR gaan. Moest je het eens doen, echt de moeite! Heb ook vaak 737's van EasyJet herkend (oranje motoren).
Groetjes, Robin Bamps.
ik heb een telesdoop geleend van een oom... maar ja, in de zomer is dat niet zo gemakkelijk om dan dat stipje, want meer is er niet te zien, te localiseren in het vizier van de telescoop
.... het lukt wel beter als het vliegtuig een 'witte streep' trekt door het luchtruim. In Aarschot komen de vliegtuigen soms ook vrij laag en goed zichtbaar over... groeten
.... het lukt wel beter als het vliegtuig een 'witte streep' trekt door het luchtruim. In Aarschot komen de vliegtuigen soms ook vrij laag en goed zichtbaar over... groeten
Veel hangt af van ander verkeer (o.a. naar dezelfde luchthaven van bestemming vermoed ik), weersomstandigheden etc., maar ik meen me te herinneren dat je ook als 'rule of thumb' het aantal voet in duizendtallen x 3 moet doen om het aantal NM te kunnen schatten dat de TOD (Top Of Descend) van de luchthaven van bestemming ongeveer verwijderd zou moeten zijn. Voor 33.000 ft is dit bvb 99NM. Komt vrij goed overeen met de regel van MD-11's 737NG boek 
Ivan

Ivan
In Oostende is het nog leuker. Hier heb je zicht op inkomend als uitgaand verkeer. over koksijde komen ze ons belgenland binnen en ergens boven knokke verlaten ze het. Als het mooi weer is, kan ik gerust heel de namiddag in de tuin zitten met een verrekijker, een blad en een balpen ...
Greetz,
CanonFreak 
Greetz,


Don't dream your life, live your dream !!!
Ja, het is iets 'aparts'
. Maar meestal zit ik toch ni in een stoel in de tuin, ma sta ik eerder onder m'n veluxen naar boven te turen :-d
Onlangs nog, bij noordoostenwind, waren de dalers voor Schiphol duidelijk te zien (B738, F50,... van KLM, MS A300, RJ A320,...).
Voor de rest, tijdens 'gewone' wind, het dagelijkse verkeer (vooral naar LHR denk ik - Virgin atlantics, Gulf Air, Emirates, enz enz...).

Onlangs nog, bij noordoostenwind, waren de dalers voor Schiphol duidelijk te zien (B738, F50,... van KLM, MS A300, RJ A320,...).
Voor de rest, tijdens 'gewone' wind, het dagelijkse verkeer (vooral naar LHR denk ik - Virgin atlantics, Gulf Air, Emirates, enz enz...).