hoogte / landen

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

topflipke

hoogte / landen

Post by topflipke »

Weet iemand me te zeggen wanneer de piloten het dalen inzetten? gebeurt dat op gemiddeld 100 km van de luchthaven of zakt men vroeger of later??? En tegen hoeveel graden of procent dalen ze dan? Ik vroeg me dat gewoon af, vermits ik in Zonhoven (op 70 km in vogelvlucht van Zaventem) de vliegtuigen als stipjes zie voorbijkomen en dat ze in Herk-de-Stad (op 60 km) al zichtbaar zijn met vleugels. :D

744rules

Post by 744rules »

Ik zou dit moeten opzoeken om zeker te zijn, maar als ik het goed voorheb staat de Inner Marker op +- 10km van BRU. Gemiddeld begint men de landing op ongeveer 20minuten van de bestemming in te zetten.

De Inner Marker maakt samen met de Outer Marker en de Middle Marker deel uit van het ILS

:)

luchtzak

Post by luchtzak »

Topflipke,

ik weet dat op een AVRO RJ bij SN Brussels Airlines ten laatste op 80 nautical miles van de bestemming beginnen te zakken. Dus 148.16 kilometer voor de bestemming.

groeten,

Bart
:banana:

Jense

Post by Jense »

Dat was nog eens een goeie vraag! :D :D
Enkele dingen wist ik niet...

greettzzz

(P.S.: de voertaal in luchtvaart is Engels :D )

Zorba

Post by Zorba »

de daalgraad hangt af van wanneer je bent beginnen dalen ... en of er nog ander traffic op hetzelfde FL zit. Ik weet wel dat ze tussen ANT of NIK en BUN op ong FL 100 zitten, dalen dan meestal naar FL 080 ...

groetjes,
Rutger
Tot hier en verder

topflipke

Post by topflipke »

Het lijkt een stomme vraag, maar is gewoon leuk om te weten. Inderdaad, de voertaal in luchtvaart is Engels! Maar op dit forum zijn we niet bezig met een vlucht uit te voeren en zullen we ook niet neerstorten als we even van de voertaal afwijken, ten tweede zitten we hier in deel van het forum dat bestemd is voor de Nederlandse of Franse taal en ten derde mogen we ons in ons eigen landje toch uitdrukken in onze eigen taal, de wereld is sowiezo al bijna helemaal 'verengelst'. Dit even terzijde, groetjes!!!

MD-11

Post by MD-11 »

In een boek over de cockpit van de NG 737 staat geschreven dat een goede regel is dat je voor elke 1000 voet die je daalt ong. 3 NM aflegt.
Dwz dat je elke 300 m die je daalt ong. 5,4 km aflegt.
Dus als je op 30000 voet zit ( ong.9000m ) dan zet je de daling in op ong. 90NM of ong. 160km vd luchthaven.

I once read in a book over the NG 737 that a good rule of thumb is the "3NM per 1000 feet"
So for every 1000 feet you descent you have a distance of 3NM
So if you are at 30000 feet you start your descent at about 90NM of the airport.
If you fly from the US to Belgium you'll start yor descent somewhere between the UK and the Belgian coast.
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return."

topflipke

Post by topflipke »

thx to everybody here for giving clear information! ;)

Zorba

Post by Zorba »

Engels is inderdaad de luchtvaarttaal, en ik denk ook wel dat de andere (diegene die Engels spreken) dit ook wel willen weten ... maar goed, we zijn inderdaad ook in de Goede kamer :wink:

Regards,
Rutger
Tot hier en verder

Robin_Bamps

Post by Robin_Bamps »

Topflipke,

Ik woon in Kuringen :D en geraak daar ook gefrustreerd door. De vluchtlijn naar BRU ligt echter meer zuidelijk. Als je soms naar de scanner luistert, hoor je de piloten vaak spreken over "Flora". Dit is een radiobaken waarop de piloten vliegen om hun koers verder te zetten richting BRU. Wel, dit radiobaken ligt ter hoogte van Binderveld (tussen St.Truiden en Geetbets). Mijn neef woont in Nieuwerkerken, en als ik daar ben dan komen ze al heel laag over (zelfs met bewolkt weer zitten ze meestal ONDER het wolkendek). Van hieruit gezien, zie ik 's avonds al het verkeer dat uit Z en ZO komt als lichtpuntjes doorkomen voor mijn slaapkamervenster, net op het moment dat ze zich aanmelden op BRU Approach.

Hopelijk is met deze je probleem wat opgehelderd.

Groetjes, Robin Bamps.

topflipke

Post by topflipke »

dank je voor de info! Maar vanwaar komen de talrijke vliegtuigen dan die ik juist boven Zonhoven zie doorkomen, praktisch recht boven ons huis? Ik woon op de Halveweg, maar ja, da zullen die piloten nie weten da ik me daaronder da afvraag! lol

Robin_Bamps

Post by Robin_Bamps »

Topflipke,

Ik heb echt geen idee, maar omdat je vermeldt dat het het een hoge route is, is het misschien een route naar het Verenigd Koninkrijk. Als ik in de zomer buiten in de tuin zit met mijn verrekijker, zie ik ook vaak A340's van Virgin Atlantic en Gulf Air overvliegen die richting LHR gaan. Moest je het eens doen, echt de moeite! Heb ook vaak 737's van EasyJet herkend (oranje motoren).

Groetjes, Robin Bamps.

Zorba

Post by Zorba »

Inderdaad, hier vliegt vanalles over ... Easyjet valt enorm hard op :P Ik zie hier ook vrij veel BA, enz.

Groetjes,
Rutger
Tot hier en verder

Glider

Post by Glider »

Ben blij te zien da ik ni de enige 'freak' :-d ben die met ne verrekijker naar overvliegende toestellen zit/lig te kijken :-d

Keep this topic rolling, heb al veel bijgeleerd ;-)

topflipke

Post by topflipke »

ik heb een telesdoop geleend van een oom... maar ja, in de zomer is dat niet zo gemakkelijk om dan dat stipje, want meer is er niet te zien, te localiseren in het vizier van de telescoop
.... het lukt wel beter als het vliegtuig een 'witte streep' trekt door het luchtruim. In Aarschot komen de vliegtuigen soms ook vrij laag en goed zichtbaar over... groeten

Apuneger

Post by Apuneger »

Veel hangt af van ander verkeer (o.a. naar dezelfde luchthaven van bestemming vermoed ik), weersomstandigheden etc., maar ik meen me te herinneren dat je ook als 'rule of thumb' het aantal voet in duizendtallen x 3 moet doen om het aantal NM te kunnen schatten dat de TOD (Top Of Descend) van de luchthaven van bestemming ongeveer verwijderd zou moeten zijn. Voor 33.000 ft is dit bvb 99NM. Komt vrij goed overeen met de regel van MD-11's 737NG boek ;-)

Ivan

alfazulu

Post by alfazulu »

hi,
Ben blij te zien da ik ni de enige 'freak' :-d ben die met ne verrekijker naar overvliegende toestellen zit/lig te kijken :-d
Woon tussen Mechelen en Heist o/d Berg,elke dag rond 16.00 uur ANA en JAL met B747 bestemming Paris CDG.

Jense

Post by Jense »

Glider: Je bent idd niet alleen :D :D :D
"Spotting" vanuit een "luie stoel", iets anders, niet? :D

greettzzz

Andries

Post by Andries »

In Oostende is het nog leuker. Hier heb je zicht op inkomend als uitgaand verkeer. over koksijde komen ze ons belgenland binnen en ergens boven knokke verlaten ze het. Als het mooi weer is, kan ik gerust heel de namiddag in de tuin zitten met een verrekijker, een blad en een balpen ...

Greetz,

:twisted: CanonFreak :twisted:
Don't dream your life, live your dream !!!

Glider

Post by Glider »

Ja, het is iets 'aparts' ;-). Maar meestal zit ik toch ni in een stoel in de tuin, ma sta ik eerder onder m'n veluxen naar boven te turen :-d

Onlangs nog, bij noordoostenwind, waren de dalers voor Schiphol duidelijk te zien (B738, F50,... van KLM, MS A300, RJ A320,...).

Voor de rest, tijdens 'gewone' wind, het dagelijkse verkeer (vooral naar LHR denk ik - Virgin atlantics, Gulf Air, Emirates, enz enz...).

Post Reply