Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn in de gezamenlijke aankoop van een vliegtuig ?
bvb. als 100 mensen elk 1500 € investeren, kan er een spiksplinterniew sportvliegtuig worden aangekocht.
Voordelen :
1. Interessante investering (return volgens aandeel)
2. Zélf (sport)vliegen aan goedkope prijzen
3. Ongelofelijk statussymbool (wie kan zeggen dat hij een zelf vliegtuig heeft ?)
4. Interessant om zélf te leren vliegen (instructie kan op het "eigen" toestel
5. voor (lijn)piloten: behoud van uw single engine piston rating door frequent te vliegen met een eigen toestel
6. enz...
stuur een boodschap aan Arvidius, of post op het forum indien interesse
(gedeeltelijke) eigendom vliegtuig : interesse ?
Moderator: Latest news team
-
Ik denk persoonlijk voor opleiding tot lijnpiloot dat dit minder tot niet geschikt is. Ik bedoel; je hebt verschillende fases in je opleiding die verschillende toestellen nodig hebben (SE, SE-IFR, ME). En uiteindelijk heb je hoogstens +-100 tot 150 uur op hetzelfde toestel. En dan nog liefst een toestel dat ook nog IFR is (duurder).
Het kan wel geschikt zijn voor het pure hobby-vliegen, maar ik denk zelfs dat hier een club ook zeer goedkoop uitkomt. En ik denk niet dat je een vliegtuig zo maar kan delen tussen 100 mensen. Tussen 10 is al moeilijk. 100 mensen betekent dus 3 dagen per jaar. Dit is praktisch onmogelijk, zeker als je de "vliegbare" dagen in België optelt. Wat als in de paasvakantie bv. 10 mensen allemaal dat vliegtuig die dag willen hebben?
Ik bedoel, na da't 3 weken geregent heeft wil plotseling iedereen vliegen op hetzelfde weekend. Dit zorgt voor veel problemen. Ik denk dat het maximum zo rond de 10 personen ligt.
Het kan wel geschikt zijn voor het pure hobby-vliegen, maar ik denk zelfs dat hier een club ook zeer goedkoop uitkomt. En ik denk niet dat je een vliegtuig zo maar kan delen tussen 100 mensen. Tussen 10 is al moeilijk. 100 mensen betekent dus 3 dagen per jaar. Dit is praktisch onmogelijk, zeker als je de "vliegbare" dagen in België optelt. Wat als in de paasvakantie bv. 10 mensen allemaal dat vliegtuig die dag willen hebben?
Ik bedoel, na da't 3 weken geregent heeft wil plotseling iedereen vliegen op hetzelfde weekend. Dit zorgt voor veel problemen. Ik denk dat het maximum zo rond de 10 personen ligt.
Goeie opmerkingen
voor een opleiding lijnpiloot alleen is het niet zo interessant
wel voor lijnpiloten die hun rating SE(P) willen behouden.
Bij een club vlieg je aan dezelfde prijs, maar je bent géén mede-eigenaar en deelt niet in de winst.
Qua vliegtijd is het zo dat dat een kwestie is van organisatie, net zoals in een vliegclub.
Kwestie van een (on-line) reservatiesysteem op poten te zetten
wel voor lijnpiloten die hun rating SE(P) willen behouden.
Bij een club vlieg je aan dezelfde prijs, maar je bent géén mede-eigenaar en deelt niet in de winst.
Qua vliegtijd is het zo dat dat een kwestie is van organisatie, net zoals in een vliegclub.
Kwestie van een (on-line) reservatiesysteem op poten te zetten
Ik wil een eigen kist ... Ben zelfs al aan 't uitrekenen wat een eigen vlieger me zou kosten ...
Eerst moet ge al bepalen wat voor bak je wil kopen...
Sommige mensen willen enkel maar acro vliegen en verkiezen dan bvb een Pitts S2B of en Xtra. Anderen willen reizen en zien bvb eerder een TB9 of Bonanza zitten...
Zelf wil ik de twee ... niet een makkelijke opdracht op die twee eigenxhappen in één kist te vinden. Dus een Focke Wolf P149D of Yak 52 zie ik wel zitten.
Dan heb je nog het aanrtal eigenaars.... 100man??? Wanneer kunnen die vliegen??? er zijn maar 52 weken in een jaar... daar aansluitend waar ga je die bak zetten ... EBAW... goed elke dag open ... maar de stalling daar ... €250 per maand!!! En veel andere velden zijn enkel in 't weekend open.... Volgens mij is 4 echt de maximum en dan moet je allemaal goed overeen komen.
Als je de rekening maakt is een bak huren ALTIJD goedkoper plus je hebt niet alle "miserie" van onderhoud en papierwerk. MAAR een eigen kist geeft je ongelofelijke vrijheid.
Ik hoop van ooit ergens te kunnen landen met mijn eigen kist en gelijk "nen echte" met veel show de kantine te kunnen binnen stappen!
Eerst moet ge al bepalen wat voor bak je wil kopen...
Sommige mensen willen enkel maar acro vliegen en verkiezen dan bvb een Pitts S2B of en Xtra. Anderen willen reizen en zien bvb eerder een TB9 of Bonanza zitten...
Zelf wil ik de twee ... niet een makkelijke opdracht op die twee eigenxhappen in één kist te vinden. Dus een Focke Wolf P149D of Yak 52 zie ik wel zitten.
Dan heb je nog het aanrtal eigenaars.... 100man??? Wanneer kunnen die vliegen??? er zijn maar 52 weken in een jaar... daar aansluitend waar ga je die bak zetten ... EBAW... goed elke dag open ... maar de stalling daar ... €250 per maand!!! En veel andere velden zijn enkel in 't weekend open.... Volgens mij is 4 echt de maximum en dan moet je allemaal goed overeen komen.
Als je de rekening maakt is een bak huren ALTIJD goedkoper plus je hebt niet alle "miserie" van onderhoud en papierwerk. MAAR een eigen kist geeft je ongelofelijke vrijheid.
Ik hoop van ooit ergens te kunnen landen met mijn eigen kist en gelijk "nen echte" met veel show de kantine te kunnen binnen stappen!

succes jester
hopelijk vind je een goeie bak.
moet het een nieuwe zijn?
acro en reizen is een moeilijke combinatie ...
acro doe je best met een één of tweezitter
reizen veronderstelt minstens een vierzitter.
laat me weten wat voor toestel je uiteindelijke voorkeur wegdraagt.
Arvidius:lol:
moet het een nieuwe zijn?
acro en reizen is een moeilijke combinatie ...
acro doe je best met een één of tweezitter
reizen veronderstelt minstens een vierzitter.
laat me weten wat voor toestel je uiteindelijke voorkeur wegdraagt.
Arvidius:lol:
cessna turbo skylane
performante suv (sports utility vehicle)
én reistoestel
cessna turbo skylane
prijs standard equipped: $ 300.000
8O
én reistoestel
cessna turbo skylane
prijs standard equipped: $ 300.000
8O