A380 test vleugel overleeft de belastingstest net niet
Moderator: Latest news team
-
voor alle duidelijk, het gaat om een statisch testmodel van de A380, dus geen exemplaar dat daadwerkelijk vliegt!
Matthias Thoen
MicroWings - Aviation Hobby Store
MicroWings - Aviation Hobby Store
- fokker_f27
Een reservevleugel zal niet veel gaan helpen, als je zo'n test doet is normaal het hele frame gekraakt en is alles voor de schroot.Hopelijk was er een reservevleugel voorzien!
Ik denk echter niet dat die laatste test zo simpel zal zijn: het is al een ramp als je in 15 minuten een boeing 747 uit moet!
Groeten,
Dave
Ik snap echt niet wat het één met het ander te maken heeft, dit is er maar gewoon op los posten zonder enige waarde!fokker_f27 wrote:Hopelijk was er een reservevleugel voorzien!
Ik denk echter niet dat die laatste test zo simpel zal zijn: het is al een ramp als je in 15 minuten een boeing 747 uit moet!
Bon, back to topic. Inderdaad de titel is zeer misleidend. Wanneer de test zijn cruciale waarde bereikte trad er een scheur op. Dit is heel anders dan een vleugel die afbreekt.
Dit is echt niet alarmerend, denk ik.
Alles hangt ervan af wat de vastgestelde normen zijn voor certificatie.
Stel dat de normen bv. 1,25 x de limit load zijn, dan waren de testen ruimschoots voldoende. Bij sommige industriele testen is het gebruikelijk dat men druk blijft uitoefenen tot er iets kraakt of scheurt, gewoon om te zien hoeveel druk een bepaald object kan verdragen (ik weet alleen niet of dat in dit geval ook zo is...).
Groeten,
Koen
Alles hangt ervan af wat de vastgestelde normen zijn voor certificatie.
Stel dat de normen bv. 1,25 x de limit load zijn, dan waren de testen ruimschoots voldoende. Bij sommige industriele testen is het gebruikelijk dat men druk blijft uitoefenen tot er iets kraakt of scheurt, gewoon om te zien hoeveel druk een bepaald object kan verdragen (ik weet alleen niet of dat in dit geval ook zo is...).
Groeten,
Koen
Here is the link to Flight International
http://www.flightglobal.com/Articles/20 ... +load.html
which states that the test fell just short off the standard on the wing between the engines.
http://www.flightglobal.com/Articles/20 ... +load.html
which states that the test fell just short off the standard on the wing between the engines.
Ik ben er bijna zeker van dat dit een door Airbus zelf opgelegde limiet moet zijn, die hoger is dan de wettelijk nodige limiet. De wettelijke "ultimate wing load" zal wel bereikt zijn zoals het moest.
Wat ik mij nu wel afvraag is dat zo'n testen gebeuren als het vliegtuig al zijn eerste vlucht achter de rug heeft. Ik zou het logischer vinden dat ze eerst de grenzen van de vleugel vastleggen, en dan pas ermee gaan vliegen.
Wat ik mij nu wel afvraag is dat zo'n testen gebeuren als het vliegtuig al zijn eerste vlucht achter de rug heeft. Ik zou het logischer vinden dat ze eerst de grenzen van de vleugel vastleggen, en dan pas ermee gaan vliegen.