A380 test vleugel overleeft de belastingstest net niet

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
User avatar
AF332
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2005, 00:00
Location: As, Belgium
Contact:

A380 test vleugel overleeft de belastingstest net niet

Post by AF332 »


User avatar
Zorba
Posts: 1733
Joined: 04 Apr 2003, 00:00
Contact:

Post by Zorba »

Sorry, maar ik vind uw titel echt enorm misleidend! Precies of de vleugel is er zomaar afgevallen :roll:
Tot hier en verder

killerwhale65
Posts: 1455
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Location: Deinze, Belgium
Contact:

Post by killerwhale65 »

voor alle duidelijk, het gaat om een statisch testmodel van de A380, dus geen exemplaar dat daadwerkelijk vliegt!
Matthias Thoen
MicroWings - Aviation Hobby Store

User avatar
fokker_f27
Posts: 1812
Joined: 19 Nov 2005, 00:00
Location: Weerde, Zemst - Belgium

Post by fokker_f27 »

Hopelijk was er een reservevleugel voorzien!
Ik denk echter niet dat die laatste test zo simpel zal zijn: het is al een ramp als je in 15 minuten een boeing 747 uit moet!

User avatar
liebensd
Posts: 1780
Joined: 31 Mar 2003, 00:00
Location: Hoeselt, Belgium
Contact:

Post by liebensd »

Hopelijk was er een reservevleugel voorzien!
Ik denk echter niet dat die laatste test zo simpel zal zijn: het is al een ramp als je in 15 minuten een boeing 747 uit moet!
Een reservevleugel zal niet veel gaan helpen, als je zo'n test doet is normaal het hele frame gekraakt en is alles voor de schroot.



Groeten,

Dave

User avatar
Atlantis
Posts: 5276
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis »

fokker_f27 wrote:Hopelijk was er een reservevleugel voorzien!
Ik denk echter niet dat die laatste test zo simpel zal zijn: het is al een ramp als je in 15 minuten een boeing 747 uit moet!
Ik snap echt niet wat het één met het ander te maken heeft, dit is er maar gewoon op los posten zonder enige waarde!

Bon, back to topic. Inderdaad de titel is zeer misleidend. Wanneer de test zijn cruciale waarde bereikte trad er een scheur op. Dit is heel anders dan een vleugel die afbreekt.

User avatar
Gladko
Posts: 119
Joined: 08 Jan 2005, 00:00
Location: Antwerp
Contact:

Post by Gladko »

Dit is echt niet alarmerend, denk ik.
Alles hangt ervan af wat de vastgestelde normen zijn voor certificatie.
Stel dat de normen bv. 1,25 x de limit load zijn, dan waren de testen ruimschoots voldoende. Bij sommige industriele testen is het gebruikelijk dat men druk blijft uitoefenen tot er iets kraakt of scheurt, gewoon om te zien hoeveel druk een bepaald object kan verdragen (ik weet alleen niet of dat in dit geval ook zo is...).

Groeten,

Koen

User avatar
jal
Posts: 87
Joined: 30 Nov 2004, 00:00

Post by jal »

Here is the link to Flight International

http://www.flightglobal.com/Articles/20 ... +load.html

which states that the test fell just short off the standard on the wing between the engines.

PiperPA19
Posts: 22
Joined: 03 Mar 2006, 00:00

Post by PiperPA19 »

Ik ben er bijna zeker van dat dit een door Airbus zelf opgelegde limiet moet zijn, die hoger is dan de wettelijk nodige limiet. De wettelijke "ultimate wing load" zal wel bereikt zijn zoals het moest.

Wat ik mij nu wel afvraag is dat zo'n testen gebeuren als het vliegtuig al zijn eerste vlucht achter de rug heeft. Ik zou het logischer vinden dat ze eerst de grenzen van de vleugel vastleggen, en dan pas ermee gaan vliegen.

Post Reply