Onrust op luchthaven na ontslag Maria Vindevoghel

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

luchtzak

Onrust op luchthaven na ontslag Maria Vindevoghel

Post by luchtzak »

ACV dreigt met acties op de luchthaven na -volgens de vakbonden- onrechtmatig ontslag van Maria Vindevoghel bij Flight Care. Volgens het management dan weer is het ontslag/de schorsing te wijten aan het niet respecteren van de veiligheidsnormen.

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_97561.html

Als deze ochtend om 8 uur het ontslag van vakbondsvrouw Maria Vindevoghel niet is ingetrokken, dreigt ACV-Transcom de luchthaven van Zaventem plat te leggen. ,,Dan raakt geen enkele vakantieganger weg'', zegt syndicaal secretaris Jan François in 'het Nieuwsblad':

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=GT2GCN5M

SN30952

"de blonde met de megafoon"

Post by SN30952 »

Wat gaan we nu meemaken, Maria "de blonde met de megafoon"?
Image
Image
Maria Vindevoghel (1957) was vakbondsafgevaardigde bij Sabena. Zij werkte in de Cleaning (kuisen van de vliegtuigen). Zij werd weer aangeworven bij Belgian Ground Service, nu Fly care in dezelfde functie.

Er zijn -waren- 3 luchtvaart- en afhandelings-maatschappijen (Belgian Ground Services, Aviapartner en GlobeGround)
¬ Aviapartner: +32 2 723 06 66
¬ Belgian Ground Services: +32 2 723 30 51
¬ GlobeGround: +32 2 753 52 75

btw, u vindt/vond Mrs Maria Vindevoghel ook wel eens in gezelschap van Roberto D’Orazio, Jan Cap, Dyab Abou Jahjah, George Mavrikos - Griekenland, Emidia Papi - Italië, Ramon Bada - Spanje, Johan Petter Andresen - Noorwegen, Robert Morris - Groot-Brittannië, Sabine Pustet - Duitsland, Ismet Dursun - Turkije, Lutz Kai Kressin - Nederland, Maria Vindevoghel - België, Osiris Oviedo de la Torre - Cuba.... ea.

Moeten we in deze (uiterst/ extreem) linkse frekwentaties een aanleiding zien van het niet respect van de veiligheidsnormen?.
Is niet de vakbondsvrouw, maar de politica gevizeerd?

Wat heeft ex-politicus, vader van en Biac-voorzitter Luc Van Den Bossche te maken met een geschil tussen een werknemer en zijn private werkgever?
Tenzij dat hij schrik heeft dat Zaventem inderdaad plat gat...

Intussen vertrokken de meeste vluchten op Zaventem met gem. 20' vertraging.

SN30952

Vakbonden staan achter Vindevoghel

Post by SN30952 »

Acties op Zaventem na ontslag Vindevoghel

Volgens het personeel van Flight Care heeft ze tijdens de hittegolf haar collega's opgeroepen om niet te werken.

blackhawk

Post by blackhawk »

Sinds de staking in de witte sector heeft de vakbond afgedaan bij mij. Ze denken alleen maar aan hun eigen en niet meer aan de gewone mens. Vroeger was de vakbond iets machtig, nu zien de meesten ze liever gaan. Tijdens die staking van de witte sector zaten de afgevaardigden ganse dagen niets te doen en kregen ze een vergoeding, de gewone werkmens werden opgeroepen en was je niet op je werk, pech, je kreeg dan voor die uren geen loon. En ga je dan naar de vakbond dan wimpelen ze u nog af met uitvluchten als: papieren niet in orde, blablabla. En het zijn altijd dezelfde personen die er als de kippen bij zijn voor te staken en te betogen, als ze maar niet moeten werken. Nu weer op Zaventem. Het is verdorie voor iedereen warm bij deze hitte, maar hoor je bij ons iemand zeggen van werk neer te leggen? 2 frisdrankjes krijg je gratis nu bij dit weer en je mag een officieël shirt aandoen van het bedrijf, that'is it bij ons. En voor de rest: vermijd de plaats waar het te warm is om te werken, en moet je er toch zijn, hou het dan zo kort mogelijk. En nu hoor ik van haar batch op het het journaal. Tja, misbruik is misbruik en moet bestraft worden. Ik heb ook die preek bij ons vaak mogen horen van ons toegangskaart, medische gegevens, .... en er staat duidelijk in de voorwaarden: bij niet naleving onmiddellijk ontslag. De vakbond staat er natuurlijk weer boven en duizenden mensen worden het slachtoffer, bedrijven verliezen inkomsten, en weer enkele honderden inwoners blij dat er misschien minder gevlogen gaat worden.

Ozzie1969
Location: Brugge, Flanders + Annan, Scotland + Ormoc,Philippines

Re: Vakbonden staan achter Vindevoghel

Post by Ozzie1969 »

SN30952 wrote:Acties op Zaventem na ontslag Vindevoghel

Volgens het personeel van Flight Care heeft ze tijdens de hittegolf haar collega's opgeroepen om niet te werken.
Hittegolf? Het regent eens twee dagen niet, en ze gaan hier spreken over een hittegolf! Te lui om te werken, zou het dat niet zijn?

ILS25L

Post by ILS25L »

Goedenavond,

Blackhawk,

Je kan een opinie hebben over vakbonden en je kan er tegen zijn of (een beetje) voor. Dit is nu eenmaal democratie. Dit hangt vooral af van de werking van die organisatie binnen de firma of binnen de sektor.

Ik ben reeds 15 jaar vakbondsafgevaardigde en ken Maria goed. Ik ga geen uitspraak doen over de grond van de zaak en me ook niet inlaten met haar al dan niet als extreem links bestempelde ideeën. Ik weet enkel dat Maria van nature uit iemand is die onbaatzuchtig en zeker niet voor eigen profijt haar nek uitsteekt. Iemand die opkomt voor de rechten van de werknemers en steeds aan de deur van direkteur staat, wordt snel als een "storend" element aanzien.

Wat verontrustend is, en daarvoor moet je iets over de wetgeving weten, is dat een vertegenwoordiger zomaar aan de deur gezet wordt zonder dat het bedrijf de in de wet vastgelegde procedures volgt. Zo een paar precedenten en het hek is van de dam. Dan zijn we terug op weg naar af.

België staat gekend als een "overleg"-land met inachtname van de nodige regels. Indien, en ik zeg indien, het verhaal klopt dat de direktie alle gesprekken weigerde, dan durf ik het woord arrogantie in de mond nemen. De arrogantie is zelfs zo groot dat als ze ooit veroordeeld worden voor het niet naleven van de procedure, hen dit niks kan schelen als ze een schadevergoeding moet betalen. Dit bedrag zal vlug gerekupereerd worden op de rug van de werknemers, want met geen of weinig inspraak van de werknemersvertegenwoordigers, kunnen minder goede voordelen voor die werknemers afgedwongen worden en kan de direktie "besparen". Dit wordt ook wel eens "lange termijn"-visie genoemt door direkties.

Ozzie,
Deze temperaturen zijn nu reeds een paar dagen boven de 25°C en weerkundig gezien wordt er van een hiitegolf gesproken indien 3 dagen na mekaar de temperatuur hoger is dan 25°C.
Ik weet niet wat voor werk je doet maar ik sta 50 % van mijn werktijd in een magazijn en ik stel voor dat je eens een weekje bij ons komt werken om het te ondervinden. Dan spreek ik nog niet over onze chauffeurs die in dit warme weer dienen te werken. Dit heeft niks met luiheid te maken maar werken in zeer warme condities brengt automatisch met zich mee dat je "trager" gaat werken. Trager werken betekent minder produktiviteit ; minder produktiviteit geeft ? Inderdaad, een rood alarm bij de direktie. Warm of niet warm, de produktiviteit moet konstant hoog blijven.

Ik zeg niet dat dit vooral in ons bedrijf is. Ik denk dat wij er nog niet zo bekaaid afkomen maar er zijn firma's waar het werkelijkheid is en dit meestal in firma's die, inderdaad weinig of geen personeelsvertegen-
woordiging hebben.

Groeten, Karl

MKAirlines

Post by MKAirlines »

ILS25L wrote:
Ozzie,
Deze temperaturen zijn nu reeds een paar dagen boven de 25°C en weerkundig gezien wordt er van een hiitegolf gesproken indien 3 dagen na mekaar de temperatuur hoger is dan 25°C.
Karl ik wil geen betoog tegen je reply houden hoor maar weerkundig gezien is een hittegolf 5 dagen meer dan 25 °c waarvan 3 dagen meer dan 30 °c

JetB

Post by JetB »

Ik sta voor 100% achter de bonden !.

Passagiers kunnen last ondervinden van een staking op de luchthaven.

Maar wij zijn ook maar werknemers zoals in iedere andere sector die opkomen voor onze rechten.

EBBR

Post by EBBR »

Ik zou iedereen eens willen uitnodigen om op tijdens een hittegolf een ongekoeld vliegtuig te komen kuisen, ge gaat snel naar de vakbond lopen om betere werkomstandigheden te vragen! Dankzij Maria heeft het personeel van Flightscare het tenminste nog min of meer goed (alhoewel) en net daarom wilde ze de werkomstandigheden gaan controleren op het terrein zelf! Moet je dan elke keer toelating gaan vragen aan het management? Belachelijk gewoon, het management van Flightscare heeft gewoon een stok gevonden om de hond mee te slaan, Maria komt teveel op voor het personeel en dat was al jaren een doorn in het oog van de bazen!

DannyVDB

Post by DannyVDB »

SN30952,

Ik ken Maria Vindevogel niet, maar of ze nu links en met wie ze eet/leeft/... doet eigenlijk niet ter zake ... Ik weet alleen dat de mensen van de vakbonden/piloten het meestal bij het rechte einde hebben zoals in de tijd van Sabena. Ik herinner me haar nog van haar interventies toen ten voordele van het behoud van Sabena - hoed af voor haar. Zij denken doorgaans meer in functie van personeel en veiligheid, én in functie van de passagier, dan welk ander personeelslid dan ook of zelfs dan vele van de zogenaamde aviation fanaten ...

Ozzie1969 en blackhawk,

Ik kan echt niet akkoord gaan met jullie simplismen ... "te lui om te werken", "vakbonden die enkel aan zichzelf denken". Makkelijk gezegd ... Ik ben blij dat er nog mensen zijn die voor belangen van werknemers opkomen, want er is zo al genoeg verzuurd egoïsme genoeg. Vergeet ook niet dat ze dat misschien snel over jullie/ons zeggen. Maar dan zal het natuurlijk zeker niet waar zijn want ...

Beter is de vraag te stellen waarom dit nu gebeurt ... Niet toevallig in vakantieperiode als zelfs op de luchthaven veel mensen van andere diensten (post, bedienenden, ..) ontbreken. Heeft alles te maken met de spanning rond de luchthaven van Zaventem natuurlijk. Een fout maken ... en dan gewoon maar ontslaan? Kom, kom, ... dit is zelfs niet wettelijk ! Er zijn bovendien fouten en fouten ...

Ik vind dat we Maria moeten steunen want zij heeft haar hart op dezelfde plaatse als de meesten op dit forum: een passie voor alles wat met luchtvaart te maken heeft ...

Danny

SN30952

Huh?

Post by SN30952 »

DannyVDB wrote:... of ze nu links en met wie ze eet/leeft/... doet eigenlijk niet ter zake ... Ik vind dat we Maria moeten steunen ...
Danny
a- Doet niets ter zake? Maak dat dan aan die directie wijs, Danny.
b- Steun, dat gaan de klanten van Flight Care zien. En het gaat dan wel klachten regenen bij dat management.

danieln

Post by danieln »

Het ACW spreekt over een "illegaal ontslag". Als de vakbond daar zo van overtuigd is, dan lijkt het me logischer om het ontslag van mevrouw Vindevoghel aan te vechten bij de rechtbank in plaats van de passagiers erbij te betrekken.

sn26567

Post by sn26567 »

danieln wrote:Het ACW spreekt over een "illegaal ontslag". Als de vakbond daar zo van overtuigd is, dan lijkt het me logischer om het ontslag van mevrouw Vindevoghel aan te vechten bij de rechtbank in plaats van de passagiers erbij te betrekken.
Volledig akkoord. Altijd zijn de passagiers het slachtoffer van deze evenwel "illegale" stakingen.
Last edited by sn26567 on 15 Jul 2005, 11:47, edited 1 time in total.
André
ex Sabena #26567

Ozzie1969
Location: Brugge, Flanders + Annan, Scotland + Ormoc,Philippines

Post by Ozzie1969 »

ILS25L wrote:Ozzie,
Ik weet niet wat voor werk je doet maar ik sta 50 % van mijn werktijd in een magazijn en ik stel voor dat je eens een weekje bij ons komt werken om het te ondervinden. Dan spreek ik nog niet over onze chauffeurs die in dit warme weer dienen te werken.
Goeiemiddag, Karl.

Ik ben buschauffeur bij De Lijn. Ik nodig hierbij Maria Vindevoghel uit om eens tijdens zo'n "hittegolf" een uur of 8, 9 na mekaar in zo'n rijdende serre alias bus rond te rijden. Leuk om met zo'n temperaturen achter het glas te zitten, reuzeleuk zelfs. Airco? Als we ons zijraampje openzetten, ja. Als het buiten 30 graden warm is, hoe warm denk je dat het dan in zo'n bus is achter dat glas? 10 graden warmer of 10 graden kouder : doe eens een wilde gok. En toch blijven al die bussen rustig rondtuffen in die "hittegolf", en niemand die eraan denkt om te stoppen met werken omdat het zo warm is. Raar, hee. :roll:

Groeten, Ozzie.

L-1011

Post by L-1011 »

Ozzie je hebt de situatie goed geresumeerd, denk ik. We moeten allemall onder deze hitte werken. Sommige hebben het wramer dan anderen maar in het geheel is het voo iedereen niet envoudig. En in de winter gaat het ook zo.

Aan Maria en de anderen,
Iedereen moet inspanningen doen bij dit weer. Je kun niet iedere dag onder ideale condities werken, het is eens zo. het is belangerijk dat de "safety" gegarandeerd is, en dat je darvoor vecht, maar tegen het klimaat kun je niets doen. Denk eraan, er zijn mensen die in de woestijn leven, en deze hitte doet hun geen "pijn". we kunnen allemal tegen zulke hitte. Het is alleen maar en beetje op de tong bijten en ok de "wil" hebben om te werken. Al moet onze productiviteit lager liggen, dat moet door iedereen geaccepteert worden.

Als je niet tegen ons klimaat kan, dan kan niks anders helpen dan en "office-job" in een firma met airco.

ciao,
TriStar :x

(mijn nederlands is ook eens beter geweest, sorry ervoor)

JetB

Post by JetB »

In een vliegtuig kan je helaas de raamjes niet openen !. Dus zeggen dat wie niet tegen dat klimaat kan maar een andere job moet zoeken is fout.

Niet één persoon kan tegen die warmte !, wij drinken allemaal enorm veel water tijdens deze dagen, en steken ons hoofd buiten voor een frisse neus zoveel we kunnen. Maar sluit jezelf maar eens op in een wagen en laat de raampjes dicht hé, hoe lang ga jij dat volhouden ?.

Alles is goed en alles mag zolang iedereen maar op tijd kan vliegen !!!!!. Er zijn grenzen, wij zijn geen slaven maar normale mensen met beperkingen zoals U.

olympicbis

Re: Onrust op luchthaven na ontslag Maria Vindevoghel

Post by olympicbis »

"Dan raakt geen enkele vakantieganger weg'', zegt syndicaal secretaris Jan François in 'het Nieuwsblad':
Dag allemaal,

Dit is mijn eerste post op de Luchtzak forum.
Wie hier gelijk heeft tussen de bonden en de directie, is voor mij een apart discussie. Wat ik persoonlijk schandalig vindt is deze type uitspraken zoals hier boven. Het schijnt dat die mijnheer zich goed voelt door miserie te veroorzaken voor passagieren die al een jaar wachten op hun vakantiedag en die niks te maken hebben met deze zaak. Zolang dat idioten syndicaal secretaris kunnen worden zal de reputatie van de bonden in het algemeen ook niet verbeteren ! (Sorry voor de fouten, mijn Nederlands is ver van perfect )

MD-11forever

Post by MD-11forever »

Ik heb het gevoel dat vakbonden er enkel op uit zijn om hun macht zoveel mogelijk te vergroten. Ik denk dat velen vakbondsleden op de luchthaven heimwee hebben naar de Sabena-tijd, niet zozeer omwille van het bedrijf zelf maar vooral omwille van de machtspositie die de vakbonden daar hadden (zie bvb. nu nog bij de NMBS) en die tegenwoordig toch wel een stuk is verminderd.

Bovendien vind ik dat de vakbonden toch wel misbruik maken van hun positie. Treinen blokkeren in het station op de luchthaven heeft toch wel weinig te maken met de kern van de zaak waarover het hier gaat, en opnieuw zijn de onschuldige passagiers die hiermee niks te maken hebben het slachtoffer. Ik zie de vakbonden als een noodzakelijk kwaad, maar ze moeten beseffen dat ze niet alleen rechten hebben maar ook plichten. Het zijn tenslotte de passagiers op de luchthaven die hun werk bezorgen, en die dan zo treiteren is qua public relations ook niet echt een goede zet. Of willen ze misschien dat de passagiers Zaventem links laten liggen zodat er nog meer jobs in gevaar komen dan die ene waarover het nu gaat? Ik vraag me trouwens af dat indien een niet-vakbondslid zou ontslagen worden er dan ook zo (over)gereageerd zou worden...

Christophe

cherdt

Post by cherdt »

Minder dan 20 jaar geleden heb ik mensen nog de koolmijn in zien gaan, zonder airco, zonder toilet, gebukt onder het zware gereedschap zonder licht en amper lucht. Ze wisten op voorhand dat de lucht die ze inademde hun ziek zou maken.

Ik ga er graag mee akoord dat deze toestanden vandaag de dag niet meer kunnen.

Maar wat is er met de mentaliteit van de werknemers gebeurd dezer dagen? De mijnwerkers waren nog bereid om te werken, om hun uit te sloven en risico's te nemen. En dit allemaal om hun kinderen een betere toekomst te garanderen. Niets was teveel gevraagd, want ze deden het voor hun kinderen, hun famillie en gemeenschap. Ze gaven hun eigen leven hiervoor.

Voor sommige mensen is tegenwoordig alles teveel gevraagd! Ze zijn zo verwend door vakbonden en sociale zekerheid dat ze zich alles kunnen permiteren (behalve werken). In de zomer te warm, in de winter te koud. In de lente een allergie en in de herfst pijn in de rug.

Sorry maar met deze mentaliteit, gaan we een triestige toekomst tegenmoet. Steun mekaar als werknemer en loop niet van 's morgens tot 's avonds te klagen. Doe het voor jullie famillie en kinderen, zodat ook zij nog een mooie toekomst hebben en niet terug de put in moeten.

Want als je werknemers (luchthaven) en klanten (passagiers) blijven treiteren raakt ieder zijn job kwijt ook degene die willen werken in een "hitte golf". Vakbondssteun en sociale zekerheid zijn niet onuitputtelijk. Stop de misbruik ! ! ! !

SN30952

Oh, ja a propos 25 graden

Post by SN30952 »

A propos 25 graden: dat is wel goed om op vakantie te gaan maar niet om te werken?
Bizar, in Afrika werkten we, de Sabena jongens, nochtans wel in temperaturen van boven de 25 graden, ongeveer het ganse jaar door. In BKK werkten we in temperaturen van >30 graden, en 's nachts in de Golf landingsplaatsen daalde de temperatuur soms zelfs niet onder de 35.
Iemand die niet weet wat 45 graden op de tarmac is, en dan een de neus van een Sabena DC10 naar zich ziet draaien, een neus die dan dienst doet als een grote spiegel, zodat je de stekende zon voor en achter op je lichaam voelt, zou beter een beetje rustiger praten over hittegolf.

Voor sommigen lijkt werken wel een straf, maar sommigen zijn anders gemotiveerd.
Wanneer wij met een kletsnat uniform hemd, met zweet in de knieholtes van de uniform broek, en een zweetdruppel aan de neus of de snor, onze zonnebril afdroogden, en wanneer de 707 of DC10 of Airbus tussen de wolken verdween, waren we fier op ons werk. Dat hadden WIJ maar weer eens gedaan. Niemand die dacht aan klagen, wel aan een pint bier na het werk.
Jongens en meisjes het ontbreekt u aan motivatie.
En u bespreekt de arbeidsvoorwaarden niet op het moment dat het probleem zich voordoet, wel ervoor. Dat is goed beleid.

En aan die directie: indien u bij de mensen had gestaan toen het moeilijk ging, dan had u waarschijnlijk nu niet met de gebakken peren gezeten.
Managers die niet weten wat er omgaat op de werkvloer, zijn GEEN goede managers. Zou u zelf niet eens denken aan opstappen, want u kent blijkbaar uw vak niet?

Nota: dat de belgische Sabeners het werk overlieten aan anderen is niet en nooit waar geweest: het antal arbeidsongevallen verdeeld over de managers en het personeel* was bijna 50/50, want wanneer het gevaarlijk werd gingen wij: de managers, station mnagers en mecaniciens aan 'de oven' staan. In dat zweet, verdienden we het respect en zijn ook allen levend terug gekomen, wat ook er gebeurde van oorlog of genocide....
* nochtans waren ze minstens met 20x meer. :cry:

Post Reply