Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)
Zoals beloofd enkele foto's van mijn vlucht BRU-IST (SN3267) en IST-BRU (SN3268). Ik heb ook een kort filmpje gemaakt van de landing in BRU en een paar foto's op de tarmac in Istanbul Atatürk. (volgend op https://www.aviation24.be/postt8877.html )
Bij deze een verslag van de vliegreis BRU-IST-BRU met SNBA:
Aangezien het vliegtuig om 8u20 opsteeg (SN 3267), moest ik die dag vroeg uit de veren. Zoals gewoonlijk nam ik die dag de trein naar de nationale luchthaven in Brussel. Vanuit Brussel-Noord is er meermaals per uur een verbinding naar Brussel-Nationaal en bovendien stopt de trein praktisch onder de vertrekhal. Na het inchecken (rond 7 uur) en de grenscontrole te hebben gepasseerd, dat zoals gewoonlijk zeer vlot verloopt in BRU, had ik nog wat tijd om rond te kijken in de tax-free winkels en iets te eten. Rond 7u45 uur begaf ik mij, na de security-check, naar gate B30 (Boarding time 7u55) waar ik nog wat kon kijken naar inkomende en vertrekkende vliegtuigen. Ik zag onder andere twee B767’s van respectievelijk American Airlines en Continental Airlines op de tarmac taxiën. De B-767 van AA (vanuit JFK) stopte vlak aan de andere kant van Pier B waar ik zat te wachten om in te stappen. Mijn vlucht naar IST, zoals uit bovenstaande foto’s blijkt, werd uitgevoerd met een Airbus A319 van SNBA. Rond 8u10 nam ik plaats op de vijftiende rij, zetel naast de middengang. Door een voor mij onbekende reden vertrokken we pas om 8u40. Het vliegtuig was goed gevuld. Ik denk dat de bezettingsgraad rond 90% bedroeg, enkel de twee laatste rijen waren nog leeg. Het weer was goed en het zicht uit het kleine raampje was bijgevolg voortreffelijk. Na een halfuurtje vliegen kregen we een kop koffie aangeboden gevolgd door een ontbijt. Het ei (zie foto hierboven) vond ik wel niet zo lekker. Ik had de indruk dat de meeste passagiers niet veel zin hadden in een gestoomd ei. Ook de combinatie met broccoli vond ik niet zo geslaagd. Even later kreeg ik een tweede broodje aangeboden evenals een croissant. Het ei was ik dus snel vergeten. Na het ontbijt kregen we nog een drankje aangeboden evenals een Neuhaus-chocolaatje. Plusminus een uur voor het landen werd het weer slechter en was er wat turbulentie (vooral het stuk dat we boven de Zwarte Zee vlogen). In Turkije werden we zelfs verwelkomd met wat regen! Eénmaal geland in Istanbul Ataturk moesten we nog een hele tijd taxiën naar onze gate. Het was natuurlijk een goede gelegenheid om wat vliegtuigen te bekijken die op de tarmac stonden. Ondanks de vertraging in BRU waren we min of meer op tijd geland. In IST moesten we voor de grenscontrole een visum aanschaffen. In tegenstelling tot het personeel in BRU waren ze hier niet echt vriendelijk en verliep alles nogal traag (om maar te zwijgen van het gebrekkige engels dat ze daar spreken, en dat op een internationale luchthaven!!!). Ook de aanwijzingen op de luchthaven waren erg slecht. Je moest er al eens geweest zijn om direct je weg te vinden. Ondanks de tijd die al verlopen was om de grenscontrole te passeren was mijn bagage nog niet op de band te zien. Na wat te wachten rolde mijn trolley binnen…
Op de terugreis op maandag 21 februari (SN 3268) was ik wederom goed op tijd op de luchthaven. En ja hoor, het was écht wel nodig! Security-check: na mijn schoenen uitgetrokken te hebben en mijn riem kon ik eindelijk door. Aan de incheck-balie van SNBA waren ze wel vriendelijk, maar het ging erg traag. Achter mij stond ondertussen al een stevige rij mensen te wachten. Een dikke 10 minuten had het geduurd alvorens ik mijn trolley zag wegrollen en mijn boarding-pass overhandigd kreeg. Misschien ook nog vermelden dat men SNBA in IST nog met DAT aangeven. Op de website van de luchthaven spreken ze zelfs nog van Sabena… Enfin ja, als Belg weet je dat wel dat DAT, Sabena en SNBA iets met elkaar te maken hebben. Vervolgens tijd voor de grens-controle. Dit verliep ditmaal erg snel. De tax-free shopping was erg groot met vele luxueuse winkels (en volgens mij ook een stuk groter dan die van BRU, maar de luchthaven is op zich al veel, veel groter!). Nog even wat gegeten en volgens weer tijd (vertrek om 13u25) om naar de gate te gaan. Het was een serieuze wandeltocht. Aan gate E311 (als ik mij niet vergis) was wederom een security-check. En natuurlijk alweer mijn schoenen uit en mijn riem! De nieuwe Belgische identiteitskaart kenden ze blijkbaar nog niet, want drie security-mensen hebben er naar gekeken. Hun engels was moeilijk verstaanbaar. Een beetje verder stond een bus ons op te wachten om naar de Avro RJ85 te gaan. De bus vertrok perfect op tijd om 10 minuten later in het vliegtuig te stappen. Onze rit was een goede gelegenheid om wat foto’s te nemen van de gestationeerde vliegtuigen. Er stonden heel wat knappe vliegtuigen (o.a. diverse Tupolev’s, Ilyshin’s en natuurlijk een pak vliegtuigen van Turkish Airlines). We moesten zelfs nog even stoppen voor een A320 van Turkish Airlines waarvan de motoren werden opgestart. Op de terugvlucht zat ik op de derde rij aan het raam. Het vliegtuig vertrok spoedig nadat iedereen was ingestapt. Na een uurtje kreeg ik een goede maaltijd (apperitief, maaltijd, koffie à zie foto hierboven) aangeboden. Ik had de indruk dat de meeste mensen het wel lekker vonden. De terugvlucht duurder langer dan gepland (3u40 minuten) aangezien de vlucht niet werd uitgevoerd door de normaal ingezette A319 van SNBA. De bezettingsgraad was nagenoeg 100% denk ik. Het weer was bijna de hele vlucht slecht en mistig. Precies of we constant doorheen de wolken vlogen. Voor het landen zag ik dat we eerst nog over de luchthaven in BRU gevlogen zijn. De crew gaf aan dat we door het raam Brussel konden zien. De landing was goed op tijd. In BRU werden we wederom opgepikt door een bus (ik ben gewend om via een een aviabrug naar binnen te gaan in BRU) om even verder in een ander gebouw afgezet te worden. Daar kon ik nog even kijken op de tarmac waar niet zoveel vliegtuigen stonden. Voor mij stond een B737 van Virgin Express en een beetje verder werden de motoren opgestart van een Lufthansa Cityline Canadair CRJ-200.
Kortom: leuke vlucht, goede service van SN Brussels Airlines (zoals ik gewend ben)… De volgende vlucht zal ik tevens met SNBA doen en ditmaal naar Moscow.
Nice pictures !
A point : you can see alot of window reflections, altough you couldn't avoid it. Further on a splendid, but quite hard, landing at Brussels. Descent quality.