Sollicitatie cabin crew Thomas Cook

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

sean1982

Sollicitatie cabin crew Thomas Cook

Post by sean1982 »

Hallo allemaal, 17 januari heb mag ik op sollicitatie voor cabin crew in de zomerperiode.
Ik zou echt zo graag die job willen maar ja...dus kan ik aub wat tips krijgen? Of heeft misschien iemand al een interview gedaan bij Thomas Cook zoja? wat kan ik verwachten

Vriendelijke groeten
Steve (vriend v sean)

Sterre

Post by Sterre »

Hey Steve,

Heb je al gevlogen of zou het de start van je luchtvaartcarrière zijn?

Ik heb nog geen interview bij TC gedaan, maar ga er ook heen op 22 januari! Ik kan je dus niet echt zeggen hoe het eraan toe zal gaan.
Ik heb al wel als stewardess gevlogen en dus ook al bij Virgin Express en CityBird toelatingsproeven gedaan (en geslaagd). Deze twee waren heel vergelijkbaar, dus ik denk dat het bij TC niet anders zal zijn.

Eerst is er een taaltest. Dit zijn vragen in een andere taal dan je moedertaal (voor nederlandstaligen dus een test in het frans) met algemene vragen, vragen om je inzicht en diplomatische ingesteldheid te testen enz.
Dan is er ook een deel in het Engels, uiteraard. Uit ervaring weet ik dat de taaltest best meevalt , hoor. Je hoeft geen vertaler-tolk te zijn!

Het tweede deel bij Vex was een groepsgesprek. Je moet je voorstellen in de andere landstaal dan je moedertaal (frans dus), je ambitie uitleggen, je kent dat wel.
Vervolgens geven ze enkele opdrachten die in groep dienen te worden uitgevoerd. Hierbij zien ze dan meteen hoe goed je in een team kan werken, of je diplomatisch bent, maar ook initiatiefnemer en voldoende assertief. Dit deel heb ik bij de sollicitatie van CityBird niet gehad...

Het derde deel is een individueel gesprek waarin je nogmaals je verwachtingen, goede en slechte kwaliteiten, ... moet opnoemen, bij Vex was dit in het Engels, bij CB in het frans.

Al bij al valt de hele toelatingsproef wel mee, hoor, hoewel ik elke keer zenuwachtig was en ook nu weer met de bibbers zit. Ben altijd bang dat ik er niet zal bijzijn en aangezien het echt de job van mijn leven is, ga ik dan zo teleurgesteld zijn...

Eén tip: kleed je heel fatsoenlijk, want daar letten ze natuurlijk wel op. Mooi pak, das, glimmende schoenen, haren netjes in de plooi...

Ik hoop dat ik je al iets heb verder geholpen. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.
En laat me zeker weten hoe het is gegaan! Als het dan voor mij ook nog goed zit, komen we elkaar binnenkort dan wel tegen in de cursus!

JetB

Post by JetB »

Waarom heeft Sean zich niet ingeschreven ?.

RYR was goed voor de ervaring vertelde hij ooit in een topic, nog niet klaar voor de volgende stap ?.

Als je zou slagen voor de test, ga je elkaar dan nog wel zien ?.
Is Sean's base nog steeds Hahn ?.

Saskia

Post by Saskia »

Hai hai,

Wou vragen of er hier ook meiden zijn die bij Holland Exel gesolliciteerd hebben, of er al werken?

Heb een brief ontvangen dat ik op gesprek mag, weet alleen nog niet wanneer :( Aangezien dit mijn eerste sollicitatie voor stewardess is zou ik graag wat tips willen vragen?

Heb gehoord dat je jezelf moet voorstellen, dit is tevens de eerste test!
Hoe kan ik dit als beste doen en wat moet je allemaal vertellen?

Hoop echt dat het lukt!! Dit is echt een hele grote wens van me!!

In ieder geval bedankt, en succes voor iedereen die hetzelfde mee maakt!

Deedrah

Post by Deedrah »

hey

ik ben ook uitgenodigd op een van de interviews bij Thomas cook en Tui

ik vroeg me af of er iemand weet hoeveel nightstops ze doen per week en hoelang deze kunnen duren.

En vooral diegene die ook op gesprek gaan wens ik heel veel succes!!!

luchtzak

Post by luchtzak »

Deedrah,

denk niet dat Thomas Cook en Tui nightstops doen, charter-maatschappijen reduceren zo hun uitgaven. Ik denk dat Thomas Cook 1 nightstop doet in Egypte (Luxor of Hurghada) voor 3 à 4 dagen maar of dat nu nog altijd is kan ik niet bevestigen.

luchtzak

Post by luchtzak »

Saskia wrote:Heb gehoord dat je jezelf moet voorstellen, dit is tevens de eerste test!
Hoe kan ik dit als beste doen en wat moet je allemaal vertellen?
Ik zou vertellen dat je houdt van reizen, van een onregelmatig leven, etc... Vertel niet teveel over uitgaan, feesten, etc... ;-)

Als er een groepsgesprek komt, probeer niet haantje-devoorste te spelen, dat komt ook niet goed over ;-)

Vergeet ook niet dat je in 3 talen vlot moeten kunnen communiceren, waarschijnlijk gaan ze ook vragen stellen in verschillende talen ;-)

En vraag zeker niet hoeveel je gaat verdienen, kan je direct je boeltje pakken (naar 't schijnt).

In ieder geval véél succes met de tests en laat iets weten!

sn26567

Post by sn26567 »

Ben je zeker dat bij Thomas Cook and TUI het Engels nodig is? Ik heb ze nooit Engels horen spreken. Frans en Nederlands, ja!
André
ex Sabena #26567

athos

Post by athos »

Bij Holland Exel,

Sprak in ieder geval geen enkele Nederlander(se) de Franse taal, tot ongenoegen van mijn anderstalige landgenoten en dat vond ik als Vlaming ook niet leuk.

In ieder geval veel succes.

bolleke

TC

Post by bolleke »

Engels is nog altijd de luchtvaarttaal...Manuals,cursussen en safetyprocedures zijn in de taal van Shakespeare.Nightstops moeten zeker je motivatie niet uit maken..1 per jaar en volgens ancienniteit.Verder wel prettig werken als je véél geduld hebt en een goede gezondheid.'Morgens héél vroeg opstaan en 's nachts heel laat thuiskomen.Uitgaan zit er in het zomerseizoen niet veel in.Het is een mooi beroep maar je moet er wel wat voor over hebben.

Sterre

Post by Sterre »

Hey Steve,

Hoe is het gegaan? Ik word morgen op de proef gesteld. :?

---------
Engels is idd heel belangrijk in de luchtvaartsector. Zo heb je die taal bij charters idd niet nodig voor de passagiers, maar alle procedures zijn in het engels, vaak wordt de cursus in het engels gegeven, bovendien is de cabin crew manual (waar alle evacuatieprocedures instaan, regels, ...) volledig in het engels.

Bij een chartermaatschappij moet je idd niet dromen over nightstops. Toen ik bij VEX werkte had ik max. 1x per maand een nightstop en dat was dan op een lijnvlucht. De charter-bestemmingen waren altijd heen en terug.
Bij short en medium haul zijn de nightstops vrijwel nihil , dus. Zeker voor junior cabin crew.
Als je long haul vliegt (Dom.Rep. enzo) is het natuurlijk niet mogelijk om meteen weer terug te vliegen. Dan blijf je ginder tot de volgende vlucht naar Brussel. In het zomerseizoen zijn er twee per week, dus dan blijf je ginds enkele dagen. Maar aangezien je dan ongeveer een hele week weg bent geweest, heb je daarna weer bijna evenveel vrij, dus je zit echt niet elke week op een ander tropisch eiland!

Thomas Cook doet nu vooral de chartervluchten die Virgin vroeger deed. De langste die op ons programma stond toen was de Hurghada met tussenstop in Jordanië. Dat was om half vier 's ochtends sign-in (in de crew room zijn voor briefing) en 's avonds weer in de crew room rond 22 uur. Want er was natuurlijk altijd onmenselijk veel vertraging door de cleaning enzo.

Deedrah, wanneer moet jij op gesprek?
Misschien zien we elkaar dan wel (hopelijk!) in de cursus!

Deedrah

Post by Deedrah »

hey thx for information ;)

bij thomas cook moet ik op gesprek maandag 24 januari en bij tui dinsdag 25
ben wel redelijk zenuwachtig, maar ik denk wel dat het voor iedereen zo is.
Greetz :)

Dude320

Post by Dude320 »

Plse note that that there is a Nightstop in HRG with TCW. 8)

Other nighstops depends on Lay-overs and Ad-Hoc flights.

PS you definately need English, even to read your manuals !!! :lol:

V-Bird

Post by V-Bird »

athos wrote:Bij Holland Exel,

Sprak in ieder geval geen enkele Nederlander(se) de Franse taal, tot ongenoegen van mijn anderstalige landgenoten en dat vond ik als Vlaming ook niet leuk.

In ieder geval veel succes.
ik weet dit is een beetje off-topic
ter verduidelijking ( niet om kwaad bloed e scheppen ) op Nederlandse scholen zijn Engels en Duits de verplichte vreemde talen ( bij sommige soorten onderwijs nog frans, maar dat is te verwaarlozen, economische en technische opleidingen hebben meestal Engels en Duits als vreemde taal ), Frans en Spaans zijn de optionele talen ( uiteraard bij hoger onderwijs als gym an A.T. komt latijns om de hoek kijken ) Nederlandse airlines ( als holland exel ) mogen iemand niet afwijzen als hij / zij geen frans / spaans / portugees spreekt, maar het is natuurlijk wel een pre als je als cabincrew zoveel mogelijk vreemde talen spreekt, en daar vallen zeker de Romaanse talen onder!

1V1

Post by 1V1 »

Pictures (in flight) of Thomas Cook go http://airborne-jc.skynetblogs.be.

Succes

athos

Post by athos »

V-bird,

Mijn bericht was inderdaad wat off-topic, maar geenzins bedoeld om kwaad bloed te scheppen.

Maar zoals op elke "werkvloer" dient iemand de taal te spreken die gangbaar is op diezelfde "werkvloer" of op zijn minste de verantwoordelijke.

Hopelijk heeft iedereen een goed solliciatie gesprek achter de rug en mogen wij hun ervaringen delen, zei het goede of minder goede :-)

Deedrah

Post by Deedrah »

thomas cook heeft me gisteren laten weten dat ik aangenomen ben, binnen twee weekjes start ik mijn opleiding :D
Anderzijds Tui wil mij nog eens terug laten komen voor een derde interview.
Persoonlijk vond ik de mensen bij thomas cook veel vriendelijker dan bij tui maar ik vroeg mij af waar het beste was om te werken?

JetB

Post by JetB »

Goed gedaan Deedrah, veel geluk met je job.

blackhawk

Post by blackhawk »

Wel, die keuze is snel gemaakt: neem 2 foto's van u: een in de outfit van TUi en een in de outfit van TC, dan zal ik een oordeel vellen waar je moet gaan werken ;)

Serieus nu: Bij TC heb je de job al zeker vast, bij TUi moet je dus nog voor een interview gaan. Misschien eens in het luchtvaartwereldje rondhoren, eigenlijk zoals je dat hier gedaan hebt, naar de lonen, werkomstandigheden, .... Maar toch veel succes en proficiat :)

athos

Post by athos »

Proficiat Deedrah,

Misschien kom je ik wel eens tegen in het vliegtuig. Maar dan ben ik op vakantie :-)

Post Reply