Hebt u ook dat gevoel?

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
SN30952

Hebt u ook dat gevoel?

Post by SN30952 »

Hebt u ook dat gevoel?
Wanneer ik in het Engels iets post betreffende de VSA, bijvoorbeeld ivm met de gegevens die de luchtvaarmaatschappijen aan de overheid moet mededelen, merkte ik reeds meermaals dat deze transacties 'ergens' in Dallas worden onderschept. Er wordt dus systematisch de mails gecontroleerd. Er waren ook meermaals pogingen om in te breken in mijn PC vanuit Dallas.
Op welke basis dit gebeurt en of dat wel wettelijk is, wordt ook in de VSA in vraag gesteld. En er lopen daarover wettelijke procedures.
Zie wat 'Het Laatste Nieuws' meldt:
Amerikaans rechter verklaart Patriot Act ongrondwettelijk
Een Amerikaanse rechter heeft een deel van de zogenaamde Patriot Act ongrondwettelijk verklaard. De wet werd in de nasleep van de aanslagen van 11 september 2001 ingevoerd om de strijd tegen de terreur op te voeren.

Rechter Victor Morreo oordeelde in het voordeel van de mensenrechtenbeweging American Civil Liberties Union. Die organisatie stelde dat deel van de wet in vraag, dat de overheid de vrijheid geeft via internetproviders toegang te krijgen tot de persoonlijke rekeningen* van abonnees. De beslissing wordt evenwel 90 dagen geschorst want de overheid gaat in beroep.

De Patriot Act gaf de Amerikaanse regering opnieuw de bevoegdheid om gesprekken af te luisteren of personen te schaduwen om inlichtingen te verzamelen. Volgens tegenstanders schendt de wet de burgerlijke vrijheden. De Patriot Act werd evenwel slechts aangenomen voor vier jaar. Eind 2005 zou het Congres dus de doeltreffendheid ervan moeten onderzoeken en zich uitspreken over een eventuele verlenging.
29/09/04 23u32

Er wordt dus weldegelijk heel b r e e d geharkt....
* rekeningen, letterlijke vertaling van accounts, dus

statler

Post by statler »

Vraagje: wat bedoel je juist met "wordt ergens in Dallas onderschept" ?

Aan wat merk je dat? En gaat het over Emails of over posts op newsgroups, forums, ed?

Groetjes,
Wim.

SN30952

Post by SN30952 »

statler wrote:Vraagje: wat bedoel je juist met "wordt ergens in Dallas onderschept" ? Aan wat merk je dat? En gaat het over Emails of over posts op newsgroups, forums, ed? Groetjes, Wim.
Wel, wanneer je Firewall regelmatig in actie schiet, en wanneer pogingen worden onderschept. Je krijgt dan een IP van de inbraakpoging. Aan de hand hiervan weet je vanwaar de aanval komt. Ik vermoed ook dat de aanvallen op Luchtzak hiermee te maken hebben.
Ik heb een melding gemaakt bij het meldingspunt in Dallas, ze stuurden me een bericht dat wat er gebeurd was, illegaal is en dat zo nodig zij vervolging zullen instellen.

statler

Post by statler »

okay, "aanvallen" op je PC kan je tracen aan de hand van 't IP nummer. Maar hoe besluit je daaruit dat de inhoud van je berichten wordt onderschept?

En die aanvallen, gaat dat verder dan port scans?

Groetjes,
Wim.

PS: ik wil hier niks in twijfel trekken he, ik ben als IT-er gewoon geinteresseerd in de technische kant van de zaak.

Post Reply