KLM Jumbo voor aviodrome

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
V-Bird
Posts: 672
Joined: 21 Feb 2004, 00:00
Location: Ab 01.04.2005 Aachen
Contact:

KLM Jumbo voor aviodrome

Post by V-Bird »

Amsterdam,
De KLM heeft het Nationaal Luchtvaart Themapark Aviodrome in Lelystad een Boeing 747-200 aangeboden, het gaat om de PH-BUK die in 1971 werd gebouwd en luisterd naar de naam Louis Blèriot. Het toestel werd destijds aangeschaft voor 200 miljoen, maar het KLM aanbod is een symbolisch geschenk, want de vraag prijs is 1,- Euro.

Image

Het duurste is het transport ( over de weg en over het water, aangezien de landingsbaan te Lelystad te kort is) naar Lelystad, dat zal uitkomen op ongeveer 300.000 euro daarom zoekt het Aviodrome naar sponsoren.

Het is van zodanig groot belang voor de Nederlandse luchtvaart, en haar plaats in de 20ste eeuw dat we er alles aandoen om hem hier te krijgen

Als lid van de KLM - directie, en de raad van toezicht van het Aviodrome ben ik bijzonder verheugd dat de KLM Boeing voor het symboliusche bedrag van 1 euro wordt overgedragen aan het Aviodrome, op deze wijze blijft het toestel en haar succesvolle KLM-Historie bewaard voor het nageslacht, aldus mr.Cees van Woudenberg.

Wanner het lukt zal de ph-buk nog voor de zomer worden opengesteld voor het publiek, eerst zal het toestel over de weg, en aansluitend op een ponton door Amsterdam worden gevaren naar lelystad, de vleugels en het staartstuk zullen dan worden gedemonteerd.

Het aviodrome ( de opvolger van het aviodome ) is dan het 2de museum in Europa met een 747 in de collectie.

Het toestel word opengesteld voor het publiek, waardoor men de gelegenheid heeft om de cockpit te bezoeken.

De PH-BUK werd in 1971 als 747-200BM geleverd aan de KLM, in 1978 keerde zij terug naar Boeing om te worden verbouwd naar 747-200BM SUD ( Strechted Upper Deck, wat inhoud dat de "bult "werd verlengd). DE ph-buk maakte in oktober 2003 haar laatste KLM vlucht vanaf New York JFK. De 747-200 zijn tot nu toe de succesvolste 747 van de KLM, ze zijn het langste in dienst geweest, de 747-100, 747-300 en de jongste telg, de 747-400 kunnen haar succes nog niet evenaren.

Image

In januari heeft de KLM al haar "classics" formeel uit de rolatie genomen, waardoor ook het beroep van de Boordwerktuigkundige ( flightengineer ) kwam te vervallen binnen de KLM

Image

© De telegraaf
© pictures www.airliners.net

V-Bird
Posts: 672
Joined: 21 Feb 2004, 00:00
Location: Ab 01.04.2005 Aachen
Contact:

vraagje

Post by V-Bird »

euhhh mischien een beetje een stomme vraag, maar diti toestel is dus langer dan 30 jaar (!!!) in dienst geweest als pax toestel, is dit niet een beetje oud???( voor een pax toestel?) ze heeft wel cockpit upgrades gehad, en diverse modificaties maar toch......

User avatar
AN124
Posts: 1500
Joined: 16 Dec 2003, 00:00
Location: Maastricht (The Netherlands)

Post by AN124 »

In mijn ogen niet.
Zolang als een toestel goed onderhouden wordt kan het heel wat jaren mee.
Kijk maar eens bijvoorbeeld naar Northwest met de DC9 en DC10.
Die kisten vliegen ook al jaren rond.

In het grootte voordeel van die kisten is dat ze al afbetaald zijn en dus alleen nog geld kosten aan onderhoud ed.

Elke keer dat die kisten de lucht ingaan maken ze winst voor de maatschappij.

Groetjes
Yvo

Flying_Dutchman
Posts: 639
Joined: 10 Dec 2003, 00:00
Location: The Netherlands, Les Pays-Bas

Post by Flying_Dutchman »

Dit is geweldig nieuws!! :banana:
Nu blijft er nog een stuk historie bewaard van de KLM.
Ik ben van plan om 10 april naar het aviodrome te gaan, zou de 747 er dan al staan?

V-Bird
Posts: 672
Joined: 21 Feb 2004, 00:00
Location: Ab 01.04.2005 Aachen
Contact:

re

Post by V-Bird »

Ze hebben de transport kosten nog niet rond, bovendien gaat ze nog de paintshop bezoeken ( als mijn bronnen het wel hebben )ze blijft overigens in deze livery

Volgens de Telegraaf voor de zomer willen ze het rond hebben. Maar ze gaat op een ponton langs/door amsterdam, dus wanneer je een 747 voor bij ziet komen in amsterdam over het water....dan heb je niet te veel gedronken....hahahaha :lol:

V-Bird
Posts: 672
Joined: 21 Feb 2004, 00:00
Location: Ab 01.04.2005 Aachen
Contact:

re

Post by V-Bird »

Last month the 747 completed 35 years of service , during this time, it flew 3.6 billion passengers and 64.8 billion kilometers (74000 times to the moon and back) and 1341 units were delivered to airlines worldwide.

nice dicussion on a.net..

Post Reply