Luchtvaarttechnologie-studierichting

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
peacemaker
Posts: 106
Joined: 14 May 2005, 00:00
Location: Belgium, Gent
Contact:

Luchtvaarttechnologie-studierichting

Post by peacemaker »

Dit jaar studeer ik af in de aso richting Moderne talen wetenschappen. Op zoek naar richtingen in de luchtvaart vond ik luchtvaarttechnologie. Ik vond al wat informatie op internet... Wat ik mij afvroeg is of ik voor deze richting beter geen tso richting had gedaan. Ook vroeg ik mij af wat voor job er dan te wachtten staat na deze opleiding.
Heeft iemand antwoord op deze vragen?
bedankt
Pieterjan

SNam
Posts: 106
Joined: 28 Sep 2005, 00:00
Location: Brussels

Post by SNam »

Hallo

Wat je zeker moet hebben is een goeie kennis van wiskunde en ook van elektriciteit.
Bij KHBO in Oostende geven ze wel instapcursussen zodat je al een beetje kan inhalen.

En voor een job denk ik dat je wel overal een beetje terecht kunt in de luchtvaartwereld.

Sam

Dude320
Posts: 336
Joined: 25 Feb 2004, 00:00

Post by Dude320 »

Beste,

Hier wat info over de Graduaat Luchtvaart in Oostende - KHBO :

http://www.khbo.be/opleidingen/iwt/ba_l ... echnologie

Greetz

regi86
Posts: 41
Joined: 14 Feb 2006, 00:00

Post by regi86 »

Hello peacemaker,

Ik heb in mijn twee laatste jaren middelbaar informatica gedaan en daarvoor eco-wisk en ben dan 1 jaar naar de KHBO gegaan omdat ik afgekeurd was om piloot te worden.
In mijn geval kon ik mij niet motiveren voor zo'n zware studie terwijl je maar 1-2 uur luchtvaart gerelateerde vakken hebt in een week, waar dan soms de luchtvaart nog altijd ver te zoeken is :-s feitelijk is het eerste jaar een ingenieurs opleiding met wat "extra" luchtvaart.
Die situatie wordt wel wat beter in het tweede jaar...

Persoonlijk vind ik dat de beste vooropleiding IW (industriële wetenschappe) is... wie deze richting heeft afgewerkt kan goed mee met de lessen.
Indien zoals bij uw geval ge ASO hebt gedaan is het nog altijd mogelijk om goed mee te kunnen maar dit hangt veel meer van de aanleg en motivatie van persoon tot persoon af.

Klasgenoten van mij die met onderscheiding slaagde hebben eco-wisk of zelfs latijn-wisk gedaan dus als je deze opleiding ziet zitte en er voor gemotiveerd bent zeker doen!

GeertJ
Posts: 1
Joined: 14 Aug 2005, 00:00

Post by GeertJ »

Pieterjan,

Ik ben dit jaar afgestudeerd in het graduaat luchtvaart. In het middelbaar heb ik TSO mechanica gevolgd. Mijn ervaring met het khbo is dat het eerste jaar even doorbijten is, maar dat het daarna al bij al nog heel goed te doen is.
Als je ASO hebt gedaan, ga je niet zozeer problemen met wiskunde hebben, maar eerder met elektriciteit/elektronica/mechanica, maw, de wat technisch georienteerde vakken, als je deze vakken in het begin bijhoudt is er in mijn ogen geen probleem en ben je in drie jaar afgestudeerd.
Jobs zijn er nu op deze moment genoeg. Op de moment werk ik bij SNBA als technieker, maar er zijn, zoals hier al vermeld is, meer dan genoeg jobs in de luchtvaart, en ook buiten de luchtvaart.

Grtz
GeertJ

peacemaker
Posts: 106
Joined: 14 May 2005, 00:00
Location: Belgium, Gent
Contact:

Post by peacemaker »

ok bedankt voor de antwoorden :P , ik ben totaal nog niet zeker van wat ik ga doen, maar informeren kan toch geen kwaad :lol:

pilotyoyo
Posts: 2
Joined: 03 Mar 2014, 12:55

Re:

Post by pilotyoyo »

GeertJ wrote:Pieterjan,

Ik ben dit jaar afgestudeerd in het graduaat luchtvaart. In het middelbaar heb ik TSO mechanica gevolgd. Mijn ervaring met het khbo is dat het eerste jaar even doorbijten is, maar dat het daarna al bij al nog heel goed te doen is.
Als je ASO hebt gedaan, ga je niet zozeer problemen met wiskunde hebben, maar eerder met elektriciteit/elektronica/mechanica, maw, de wat technisch georienteerde vakken, als je deze vakken in het begin bijhoudt is er in mijn ogen geen probleem en ben je in drie jaar afgestudeerd.
Jobs zijn er nu op deze moment genoeg. Op de moment werk ik bij SNBA als technieker, maar er zijn, zoals hier al vermeld is, meer dan genoeg jobs in de luchtvaart, en ook buiten de luchtvaart.

Grtz
GeertJ

Hey Geert-jan,
De kans is nogal klein dat je dit bericht nog zult zien aangezien het 7 jaar later is dan het bericht dat jij postte maar ik heb een vraagje.
Ik volg momenteel TSO Elektromechanica (5de jaar), en ik zou heel erg graag de richting luchtvaarttechnologie willen studeren als ik geen piloot zou kunnen worden vanwege de toelatingseisen die ze stellen. Zou de richting luchtvaarttechnologie niet te hoog gegrepen zijn omtrent het wiskundepakket en het theoretische t.o.v. de EM TSO? Aan de andere kant verschilt Elektromechanica niet zo veel van Industriële wetenschappen, iets minder wiskunde weliswaar maar qua elektriciteit en mechanica valt het goed te vergelijken... Heb je advies?

cnc
Posts: 1311
Joined: 19 May 2009, 16:14

Re: Luchtvaarttechnologie-studierichting

Post by cnc »

als je een niet technische functie wil maar vb op operations gaan werken helpt een diploma van transport of expeditie ook wel ;)

AC.be
Posts: 25
Joined: 17 Nov 2012, 16:23

Re: Re:

Post by AC.be »

pilotyoyo wrote:Ik volg momenteel TSO Elektromechanica (5de jaar), en ik zou heel erg graag de richting luchtvaarttechnologie willen studeren als ik geen piloot zou kunnen worden vanwege de toelatingseisen die ze stellen. Zou de richting luchtvaarttechnologie niet te hoog gegrepen zijn omtrent het wiskundepakket en het theoretische t.o.v. de EM TSO?
Zoals al eerder gezegd, het eerste jaar is doorbijten. Veel theorie en slechts een klein beetje luchtvaart. Vanaf het 2e jaar komen er een pak meer luchtvaartvakken en het 3e jaar is bijna uitsluitend luchtvaartvakken.

Als je afstudeert in Elektro-Mechanica, dan kan je zeker deze richting gaan volgen. Je zult een stapje voor hebben op vlak van de technische vakken t.o.v. de mensen die ASO gestudeerd hebben. Daartegen staat wel dat je extra hard zult moeten werken voor Wiskunde. Het komt er op neer dat je zoiezo een pakket krijgt waar je goed moet voor werken. Mensen uit ASO hebben het zwaar met de technische vakken (vooral elektriciteit) en de mensen uit TSO (en zelfs BSO) hebben meer moeite met wiskunde. Maar laat je hierdoor vooral niet afschrikken ! Het kan zeker vanuit EM, dit kan ik persoonlijk bevestigen.

Ikzelf ben afgestudeerd in EM en heb daarna Luchtvaarttechnologie gestudeerd. Ik heb een aantal jaar in de luchtvaartindustrie gewerkt en ben dan zelfs teruggekeerd naar de KHBO om er les te gaan geven in de opleiding luchtvaarttechnologie.

Dus als je deze richting uit wil : Gewoon doen !

Grtz,

AC.be :twisted:

pilotyoyo
Posts: 2
Joined: 03 Mar 2014, 12:55

Re: Luchtvaarttechnologie-studierichting

Post by pilotyoyo »

Ok, bedankt voor de inlichtingen!

Post Reply