Leren vliegen als hobby
Moderator: Latest news team
-
Leren vliegen als hobby
Hallo,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een club waar ik kan leren zweefvliegen, of motorvrliegen als de prijs wat meevalt. Ik kan echter moeilijk een keuze maken tussen het grote aanbod. ik woon in de buurt van Leuven. Heeft iemand goeder raad voor mij? Waar kan ik het best terecht?
groeten
Ik ben al een tijdje op zoek naar een club waar ik kan leren zweefvliegen, of motorvrliegen als de prijs wat meevalt. Ik kan echter moeilijk een keuze maken tussen het grote aanbod. ik woon in de buurt van Leuven. Heeft iemand goeder raad voor mij? Waar kan ik het best terecht?
groeten
Re: Leren vliegen als hobby
Bij de meeste clubs kan je zowel zweef-als motorvliegen. Ik zou je ten stelligste aanraden om met zweefvliegen te beginnen. Je leert er de technieken van het piloteren en na zekere ervaring weet je als geen ander om te gaan met thermiek en alle natuurelementen. Bovendien geeft het je steeds een persoonlijke voldoening om zonder hulp van een motor steeds grotere afstanden te overbruggen . Tenslotte is het op financieel vlak veel goedkoper dan motorvliegen en kan je later , als je dat wenst, naar motorvliegen overschakelen waarbij je in een mum van tijd zult solovliegen,waardoor je financieel nog ettelijke uren uitspaart om met instructeur te moeten vliegen.
Welke club je het beste terecht kunt is moeilijk te bepalen, zoek een club waar de afstand voor jou redelijk is.Sommige clubs hebben zowel lierstart ( lange kabel van ong. 1000 m.) waarmee je opgetrokken wordt,alsook sleepstart ( met motorvliegtuig en kabel).Lierstart is veel goedkoper.
Bij bepaalde clubs kan je ook in de week vliegen (zomerseizoen),wat ook handig kan zijn.
De voorwaarden en prijzen kan je bij elke club navragen.
Vergeet niet dat zweefvliegen een teamsport is en van jou verlangt wordt dat je elkaar helpt bij het binnen en/of buitenzetten van de zwevers alsook hulp verleent op het terrein zelf.
Veel succes.
Welke club je het beste terecht kunt is moeilijk te bepalen, zoek een club waar de afstand voor jou redelijk is.Sommige clubs hebben zowel lierstart ( lange kabel van ong. 1000 m.) waarmee je opgetrokken wordt,alsook sleepstart ( met motorvliegtuig en kabel).Lierstart is veel goedkoper.
Bij bepaalde clubs kan je ook in de week vliegen (zomerseizoen),wat ook handig kan zijn.
De voorwaarden en prijzen kan je bij elke club navragen.
Vergeet niet dat zweefvliegen een teamsport is en van jou verlangt wordt dat je elkaar helpt bij het binnen en/of buitenzetten van de zwevers alsook hulp verleent op het terrein zelf.
Veel succes.
Ik denk dat voor jou de dichtsbijzijnde vliegclubs die in Grimbergen (heb je er 2), Tienen en eentje tussen Boutersem en Tienen (je ziet vaak Cessna's landen over de E40 in die geburen) de makkelijkste keuzes zouden zijn. Ik ga zelf geregeld eens meevliegen met iemand in Grimbergen, leuk vliegveld vlak naast BRU.
-
Zweven in de buurt van Leuven is een beetje problematisch: dichtste bij zal Diest zijn, dan Namur. Verderop nog Keiheuvel, Kiewit, Zwartberg... (ik vergat nog Goetsenhoven)
Overweeg misschien ook ultralichtvliegen (de tijd van de vliegende grasmachines is goed en wel voorbij!) daarvoor kun je bv. naar Baisy-Thy of Avernas - op beide plaatsen wordt ruim zoveel Nederlands als Frans gesproken.
Overweeg misschien ook ultralichtvliegen (de tijd van de vliegende grasmachines is goed en wel voorbij!) daarvoor kun je bv. naar Baisy-Thy of Avernas - op beide plaatsen wordt ruim zoveel Nederlands als Frans gesproken.
Ik zou, minstens 3 weken vakantie nemen en er vol voor gaan in de USA.
Ikzelf heb een FAA private pilot license, maar nu kan je ook de cursus in de USA (regio San Diego) volgen met als resultaat een JAA licentie.
Ik ben ervan overtuigd, dat je in 3 weken tijd van een PPl kan behalen, mits je je er ten volle 100% op toelegt. Vier weken voorzien is aan te raden. Als je dan je PPL op zak heb kan je nog enkele dagen genieten van je nieuwe "papiertje".
Prijzen zijn zeker 50% van Europese situaties, met inbegrip van medische keuring, theoretische cursus, examens, en natuurlijk 40 vlieguren. Sommige scholen geven er bovenop een "KOT" (lees gedeeld appartement) bij. Bovendien kan je er zeker elke dag, minstens één vlucht maken gezien het goede weer.
Als je "de toerist gaat uithangen" kom je er NIET op 3 weken.
Ikzelf heb een FAA private pilot license, maar nu kan je ook de cursus in de USA (regio San Diego) volgen met als resultaat een JAA licentie.
Ik ben ervan overtuigd, dat je in 3 weken tijd van een PPl kan behalen, mits je je er ten volle 100% op toelegt. Vier weken voorzien is aan te raden. Als je dan je PPL op zak heb kan je nog enkele dagen genieten van je nieuwe "papiertje".
Prijzen zijn zeker 50% van Europese situaties, met inbegrip van medische keuring, theoretische cursus, examens, en natuurlijk 40 vlieguren. Sommige scholen geven er bovenop een "KOT" (lees gedeeld appartement) bij. Bovendien kan je er zeker elke dag, minstens één vlucht maken gezien het goede weer.
Als je "de toerist gaat uithangen" kom je er NIET op 3 weken.
-
Dankjewel voor jullie reacties, ik zal zeker eens gaan kijken in Grimbergen. AMerica lijkt me toch wat ver om te gaan, ik ben 16...
-
Zeker als je zo jong bent is zweveren een forse aanrader. Wél zul je een bereidwillig chauffeur nodig hebben, vrees ik, toch in het begin. Maar in zweefclubs is het niet ongebruikelijk om redelijk ver af te wonen, met enig geluk kun je na een tijdje wel met een medelid meerijden. Bedenk wel dat er in zweefvliegen veel tijd gaat, op vliegbare zater- en zondagen ben je een hele dag van huis! Opletten met schooltaken!
Overweeg zeker om in de zomervakantie een zweefvliegkamp mee te doen, dit kan o.a. in Zoersel maar ik denk ook op Kiewit (vlak naast Pukkelpop! lekker om dat terrein eens van boven te zien!)
En overweeg eens om luchtkadet te worden.
Overweeg zeker om in de zomervakantie een zweefvliegkamp mee te doen, dit kan o.a. in Zoersel maar ik denk ook op Kiewit (vlak naast Pukkelpop! lekker om dat terrein eens van boven te zien!)
En overweeg eens om luchtkadet te worden.
Hiervoor moet ge wel aan een selectieproef voldoen . Luchtkadetten worden in principe opgeleid voor een verdere loopbaan bij de luchtmacht . Het staat uiteraard elke kadet vrij te beslissen.jan_olieslagers wrote:En overweeg eens om luchtkadet te worden.
http://www.belgianaircadets.be/public/nl/selection.htm
Nog enkele zweefvliegclubs met al dan niet zweefvliegkampen :
https://www.google.be/search?sourceid=n ... %2B+belgie
Vanuit Leuven sta je op minder dan 25 minuten rijden in Goetsenhoven. Er zijn bij ons redelijk veel leden uit het Leuvense, dus je kan eventueel met hen afspreken om op het vliegveld te geraken en weer terug thuis.
De zweefvliegsectie organiseert elke zomer een zweefvliegkamp (2 eerste weken van juli), en 2 keer per jaar een 'Pilot for a day'.
Meer informatie op http://www.dewouw.be/zweefvliegen/
Er is momenteel een redelijk grote groep jongeren, dus ambiance is verzekerd!
Deze maand experimenteren we trouwens met lierstarts op ons vliegveld.
Zeker eens komen kijken! Vanaf maart starten we weer op onze gebruikelijke manier: achter een sleeptoestel...
De zweefvliegsectie organiseert elke zomer een zweefvliegkamp (2 eerste weken van juli), en 2 keer per jaar een 'Pilot for a day'.
Zeker eens komen kijken! Vanaf maart starten we weer op onze gebruikelijke manier: achter een sleeptoestel...
Is dat jullie club die ik regelmatig zie draaien voor landing over de E40 tussen Boutersem en Tienen?matsATC wrote:Vanuit Leuven sta je op minder dan 25 minuten rijden in Goetsenhoven. Er zijn bij ons redelijk veel leden uit het Leuvense, dus je kan eventueel met hen afspreken om op het vliegveld te geraken en weer terug thuis.
't Is eerder aan de afrit Tienen dat je ons zal zien. Boutersem is al een eindje verder...Is dat jullie club die ik regelmatig zie draaien voor landing over de E40 tussen Boutersem en Tienen?
-
En motorvliegen? If raden jullie dit af? Ik heb dit jaar meegedaan met de selecties voor de luchtcadetten, dior alle proeveb geraakt, ook medisch gerangschikt maar dan krijg je maanden later een bruef dat je er toch niet bij bebt 

Voor de mensen die vaak vliegen, hoeveel betalen jullien om echt te genieten van dit passie ? Op welke soort van bedragen spreken we hier ? Ik weet dat een uur is ongeveer 100€, dan het maakt het vlug 300€ per maand als jij een beetje wil vliegen. Wat betreft reisen in het buiteland zijn er veel mogelijkheden ?
-
Motorvliegen is zeker een pak duurder. Zelfs met een club-ULM moet je rekenen op 100€/uur, inderdaad, en er zijn toch nog wat bijkomende kosten zoals periodieke medische keuring. En om een heel klein beetje current te blijven moet je toch zeker een uur 20 of 30 vliegen per jaar. En let wel, PPL-vliegen met een C-172 of PA-28 is nog flink wat duurder, ik dacht recentelijks iets gehoord te hebben van 2,20€ per minuut.
Mogelijkheden om te reizen zijn er zat: zelfs met mijn bescheiden ULM maak ik snelheden van 150 km/h, dus doe ik er geen twee uur over om in NL of in D of in FR te zijn. Een mooie daguitstap kan bv. Calais zijn, of Koblenz. Niet dat er dat zo bijzonder verschillend uitziet, van bovenaf... In Duitsland wel erg fraaie landschappen, helaas ontsierd door een woud van windturbines. Onze eigen Ardennen mogen er ook best zijn, als bestemming, ik vlieg bv. erg graag eens naar Verviers EBTX.
Mogelijkheden om te reizen zijn er zat: zelfs met mijn bescheiden ULM maak ik snelheden van 150 km/h, dus doe ik er geen twee uur over om in NL of in D of in FR te zijn. Een mooie daguitstap kan bv. Calais zijn, of Koblenz. Niet dat er dat zo bijzonder verschillend uitziet, van bovenaf... In Duitsland wel erg fraaie landschappen, helaas ontsierd door een woud van windturbines. Onze eigen Ardennen mogen er ook best zijn, als bestemming, ik vlieg bv. erg graag eens naar Verviers EBTX.
Misschien hadden ze veel moeite om de spellingsfouten te ontcijferencaptaincarl wrote:En motorvliegen? If raden jullie dit af? Ik heb dit jaar meegedaan met de selecties voor de luchtcadetten, dior alle proeveb geraakt, ook medisch gerangschikt maar dan krijg je maanden later een bruef dat je er toch niet bij bebt

-
Haha neen sorry, op mijn ipod typen gaat niet zo goed 

-
Het grote voordeel van die informatica/burotica is dat je je taalfouten nog kunt herstellen/goedmaken, later. In de vliegerij krijg je die kans niet altijd... dus kan het ook al geen kwaad om ineens de gewoonte aan te nemen dat het van de eerste keer goed moet zijn. Vooral belangrijk in de zweverij, waar een "go-around" niet tot de opties behoort.