At least he Army will have saved on fuel.airazurxtror wrote:According to "De Morgen", the A330 has flown only 1.050 hours in 2010, and 1.162 hours in 2011. Without any rebate in the cost of the lease, of course.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Moderator: Latest news team
At least he Army will have saved on fuel.airazurxtror wrote:According to "De Morgen", the A330 has flown only 1.050 hours in 2010, and 1.162 hours in 2011. Without any rebate in the cost of the lease, of course.
Main purpose is to transport Belgian troops to foreign peace missions (i.e. to/from Afghanistan).WC_EEND wrote:Does the A330 actually frequently fly missions that require the lifting power of an A330, or is it mostly used for stuff an A32X ACJ or 737 BBJ can do just as well?
So it looks like they're going to replace the A330 with 2 long distance narrow-body planes. The best (only) choice would be the B757. The New Zealand Air Force also uses them:Meerjarig contract voor een luchttransportcapaciteit op lange afstand
De vervanging van de huidige transportcapaciteit op Airbus A330 kadert in de behoefte aan strategisch luchttransport van Defensie. De toestellen ter invulling van deze capaciteit moeten op een flexibele manier inzetbaar zijn om bijna uitsluitend operationele taken uit te voeren over lange afstanden. Momenteel beschikt Defensie hiervoor dus over een ‘wide body’ toestel, de A330. Studies hebben aangetoond dat een ‘narrow body’ toestel een groot deel van de huidige geplande opdrachten zou kunnen uitvoeren. Een groot deel van de vereiste diensten zou dus door een vliegtuig van het laatste type kunnen worden uitgevoerd, wat de kosten ervan zal doen dalen.
Bovendien is de nood aan toestellen van het type ‘narrow body’ ook zeer hoog binnen het EATC (European Air Transport Command), een internationaal samenwerkingsverband volgens het concept ‘Pooling & Sharing’, waar de Belgische Defensie ook deel van uitmaakt.