Meer passagiers, lagere winst voor Ryanair

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
A318

Meer passagiers, lagere winst voor Ryanair

Post by A318 »

LONDEN - Afgelopen december vervoerde Ryanair een recordaantal van ruim twee miljoen passagiers. Dat waren er 700.000 meer dan in dezelfde maand een jaar eerder. Maar de inkomsten vielen tegen, vanwege de scherpe concurrentiestrijd die momenteel aan de gang is tussen de prijsvechters. De gemiddelde tarieven lagen daardoor elf procent lager.

Ryanair waarschuwde dat de jaarwinst tien procent lager kan uitvallen vanwege deze concurrentiestrijd. Op dit bericht daalde het Ryanair-aandeel 23 procent in waarde naar 5,20 euro. Gisteren daalde de koers al na de mededeling dat het de subsidies voor het gebruik van publieke luchthavens zal verliezen. De Europese Commissie heeft bepaald dat de subsidie die de maatschappij kreeg voor het gebruik van de luchthaven Charleroi onwettig is.

Het verkeer nam in het afgelopen kwartaal toe met 54 procent, terwijl de inkomsten met 37 procent groeiden. De operationele kosten namen echter toe met 42 procent. Ondanks de moeilijke omstandigheden waar Ryanair mee te maken heeft blijft het bedrijf lage tarieven hanteren, met als gevolg minder opbrengsten. Ryanair verwacht voor het lopende kwartaal een verdere afname van de opbrengsten met 25 tot 30 procent.
(Bron: Luchtvaartnieuws)

Hoe lang zullen ze dit nog gaan volhouden?
Er worden ook iedere maand zo een beetje nieuw toestellen toegvoegd aan de vloot.
Zal dit het begin van het einde betekenen voor de low cost sector?

Greetz,

Erwin
A Whole Different Animal

Jense

Post by Jense »

Tja, is moeilijk te voorspellen, denk ik...
Ryanair zal (door de problemen met Charleroi...) alleszins zijn tactiek moeten wijzigen, wil het nog grote winst blijven maken. Ze zullen moeten afwachten hoe de reizigers hierop reageren, kan positief (Lijkt mij denkbeeldig...) of negatief zijn. Op de laatste vraag: ik denk eerder dat dit een "dipje" is, maar als ze hun strategie wijzigen, dit zo weer weg gewerkt is...

greettzzz

JetB

Post by JetB »

Zonder subsidies zal het kaartenhuis inelkaar vallen. Das vooral vreselijk voor de mensen die zelf voor hun opleiding hebben betaald, en de hoop hadden om bij dit bedrijf een toekomst te hebben.

Maar van de andere kant, zal er ook terug een balans zijn. Die vooral door Ryanair zoek was geraakt. Bestemmingen zullen verdwijnen omdat ze zonder subsidies niet rendabel zijn. Vanuit CRL is er slecht één bestemming zeer rendabel, en dat is Dublin. Geen goeie vooruitzichten dus.....

Buzz

Post by Buzz »

Ik ben de Q3 results aan het doorlezen, en van wat ik er al van heb gelezen lijkt het toch dat er redenen zijn om te geloven dat het terug beter gaat gaan binnenkort, omdat
-de belachelijk grote capaciteitsuitbreiding (50%) verminderd wordt vanaf maart naar 20% per jaar.
-Buzz Stansted LTD zal gesloten worden als de leaseprijzen op de 6 B737-300 toestellen niet drastisch dalen.
-de B737-200 (veel onderhoud en niet zo zuinig als -800) is bijna uitgefaseerd, laatsten in fiscaal jaar 05 (04-05)
-de leasetermijnen op de gehuurde toestellen (om de -200's die krassen hadden te vervangen) eindigen in maart 04

Binnenkort zal Ryanair dus enkel met 737-800's vliegen (en tot 07 misschien met 6 737-300's), met een uitbreiding van 20% per jaar, wat nog "redelijk" is, in vergelijking met vorig jaar...

Buzz

Post by Buzz »

BobClaes wrote:Zonder subsidies zal het kaartenhuis inelkaar vallen. Das vooral vreselijk voor de mensen die zelf voor hun opleiding hebben betaald, en de hoop hadden om bij dit bedrijf een toekomst te hebben.

Maar van de andere kant, zal er ook terug een balans zijn. Die vooral door Ryanair zoek was geraakt. Bestemmingen zullen verdwijnen omdat ze zonder subsidies niet rendabel zijn. Vanuit CRL is er slecht één bestemming zeer rendabel, en dat is Dublin. Geen goeie vooruitzichten dus.....
Ik heb al pessimistische berichten gelezen, maar dit slaat alles!
Ze maken nog altijd 200 mil. euro winst, en vliegen voor meer dan 50% op private luchthavens, dus ik denk dat Ryanair nog even blijft, alleen is het onzeker of dat in Charleroi ook zo is.

BTW: Ik ben leider bij de scouts en voor ons buitenlands kamp hadden we de Wicklow Way, onder Dublin, met de oudste groep willen wandelen volgend jaar. Valt waarschijnlijk goedkoper uit dan een bus naar Frankrijk, of de ferry naar Engeland. Ik zeg niet dat alle subsidies moeten kunnen (alhoewel Charleroi voor de eerste keer winst maakt!), maar kan SN ons voor een prijsje in Dublin krijgen? Ik vrees er voor...

JetB

Post by JetB »

Pessimistisch !! Een bedrijf dat in één klap 25 % waarde veliest heeft toch een probleem niet ? En dan is weten we nog niet hoveel subsidies ze gaan moeten terug betalen !!.

Als ik je goed begrijp zeg je dat subsidies niet kunnen maar voor één keer met de scouts wel, Chaleroi heeft toch winst gemaakt ! Bizar....

liebensd

Post by liebensd »

SN ons voor een prijsje in Dublin krijgen?
SNBA vliegt niet op Dublin.

Groeten,

Dave

Buzz

Post by Buzz »

BobClaes wrote:Pessimistisch !! Een bedrijf dat in één klap 25 % waarde veliest heeft toch een probleem niet ? En dan is weten we nog niet hoveel subsidies ze gaan moeten terug betalen !!.

Als ik je goed begrijp zeg je dat subsidies niet kunnen maar voor één keer met de scouts wel, Chaleroi heeft toch winst gemaakt ! Bizar....
Voor een bedrijf dat 200 mil. winst maakt, gaat enkele mil. terugbetalen niet de doodsteek zijn... Ik zeg ook niet dat geen problemen zijn, maar om daarom zomaar te zeggen dat al die arme mensen nu ineens werkloos zijn, vind ik wat cru...
En wat dat waardeverlies betreft, de combinatie van het Q3report met de winstwaarschuwing en de EUcommissie die het verdict maar blijft uitstellen, is inderdaad niet goed voor de aandelen, maar ook hier weer, om door een dag aandelen met verlies van 25% te volgen, en daaruit te besluiten dat die werkemers van Ryanair werkloos zijn vind ik zéér voorbarig...

Ik geef toe, ik heb mezelf verkeerd uitgedrukt in het Scoutsgedeelte. Sorry hiervoor.
Ik wou in het kort even met een voorbeeld uitdrukken wat de realiteit voor gewone mensen is, hier is de lange versie...
Wat gewone mensen vooral zien, is
-dat ze voor het eerst eens in een vliegtuig kunnen zitten
-dat ze goedkoop op vakantie kunnen
-dat BSCA voor het eerst winst maakt, dankzij Ryanair
-dat er werk gecrëerd wordt dankzij Ryanair, en dat de overheid hiervoor sponsort, hetgeen ook voor andere bedrijven gebeurt

Ik denk dan gewoon, moest de Waalse regering die mil. €€€ in enkele kilometers nieuwe autostrade, of een nieuwe nutteloze scheepslift gestoken hadden, was dat beter geweest?

Even nog een vraagje: zou de overheid de subsidies niet terugverdienen met de extra inkomsten uit de werkgeversbijdragen, toerismeinkomsten ed...?

JetB

Post by JetB »

Weet je hoeveel ontslagen er gevallen zijn bij Buzz toen RYR dit bedrijf over nam ? Terwijl de RYR vliegscholen toch op volle kracht draaide ???? Ik beweer niet dat iedereen ontslagen gaat worden, enkel dat RYR een onbetrouwbare werkgever is.

Als het zo simpel is om effe een paar mil. terug te betalen, waarom al die drama in de media. Waarom maakt O'Leary zich dan zo druk ? LoBotic zo simpel is het allemaal niet.

RYR zit in een circle die hen naar beneden trekt. Vliegtuigen die ze niet kunnen vullen, zelfs niet met gratis tickets. Te lage kost voor de tickets, hogere uitgaven. Over capaciteit en nieuwe toestellen onderweg. En daar komt dan bij dat subsidies niet meer toegestaan worden. Das een fundamenteel probleem voor dit bedrijf..... Zonder subsidies minder bestemmingen, minder inkomsten en nog meer overcapaciteit.

Hoeveel winst gaan ze dan nog maken denk je ?

zillox

Post by zillox »

Ryanair moet meer vakbond in haar bedrijf krijgen. Dan weten ze ook dat niet alles draait om €€€. Als je kritiek hebt op het beleid, vlieg je buiten. Dat is vastgesteld voor diverse organisatie's

JetB

Post by JetB »

Vakbonden zijn zeker de volgende stap, toestanden als ontslagen bij de Buzz Stansted unit en ondertussen toch nieuwe FA's aannemen zouden dan zeker niet kunnen.

Persoonlijk denk ik dat het aanstellen van een nieuwe CEO een verbetering kan zijn. De aandeelhouders hebben nu de kans om O'Leary te dumpen. Als Ryanair al het geld dat ze verkwisten aan rechtzaken zou investeren aan cutomer service, dan zou dit een topbedrijf kunnen zijn.

Post Reply