hoogte / landen

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

SN30952

In the good old days

Post by SN30952 »

In the good old days van de Sabena 707, was er een captain* die zei: "Ze pik, et zaterri"

Ik herinner me ook dat toen de amerikaanse airlines andere praktijken hadden: die hadden na de Vietnam oorlog nogal wat ex militaire piloten in dienst, die heel anders te werk gingen dan de europese kollega's.

En het spreekt vanzelf dat het verkeer ook bepalend is voor de landingsprocedure.
In Afrika op luchthavens met maar enkele landingen per dag gebeurt dat uiteraard anders dan op een drukke westerse luchthaven.

Een feit was dat Sabena, bekend was door zijn halve S** die het toestel boven de landingsbaan deed in Afrika. De bocht van de S op lage hoogte liet de piloten*** toe zich te vergewissen van de toestand van de piste en ...en van de parkings (zodat ze zeker waren dat er niet plots een of ander toestel op de piste verscheen) dan werd een lange bocht al dalend gemaakt en op het einde van de krul, kwam een versnelling en de landing.
Dat was zuiver handwerk...

PS
Een van de laatse landingen van Sabena met DC10 in Kigali, net voor de genocide, was 100% handwerk tussen de bemanning en de Sabena SM en ikzelf op de grond. Onze taak was het toe te zien of de veiligheid geganrandeerd kon worden, waarbij de SM aan de treshhold stond en vooral vliegtechnische veiligheid in het oog hield. Radio contact was er via walkie talkies. Maar de andere snor, kan misschien meer in detail gaan over deze procedure.

*Speedy Gonzalez, indien ik me goed herinner?
** kwade tongen hebben wel eens verteld dat die halve S op lage hoogte diende om de SM van Sabena te wekken...
*** en samen met de piloten, vroeger ook de radio en navigator en de boordwerktuigkundige, die elk een plek van het vliegveld in het oog hielden.
Last edited by SN30952 on 26 Jan 2004, 21:44, edited 1 time in total.

Avro

Post by Avro »

Glider wrote:Ben blij te zien da ik ni de enige 'freak' :-d ben die met ne verrekijker naar overvliegende toestellen zit/lig te kijken :-d
Ik doe exact hetzelvde ;)

Vanuit mijn huis, kan ik de departures van BRU die naar HUL VOR/DME vliegen zien. Anders zie ik meestal BA's die van of naar LHR vliegen. Een keer heb ik een Beluga kunnen zien :D

Zoals CanonFreak al gezecht heeft is de kust ook een heel gooie plek om met verrekijkers de vliegtuigen de zien. Als ik in de zomer in Koksijde ben dan zie je heel veel vluchten die van de USA naar Europa vliegen. T'is heel tof. :)

Ciao
Chris
8)

OCR_ole_ole

Post by OCR_ole_ole »

ahaaa dat is wat ik telkens zie wanneer ik BelgiË overvlieg... twee glimmende glazen uit een tuin... dat zijn jullie met jullie verrekijkers :)

Robin_Bamps

Post by Robin_Bamps »

ahaaa dat is wat ik telkens zie wanneer ik BelgiË overvlieg... twee glimmende glazen uit een tuin... dat zijn jullie met jullie verrekijkers :D
Hehe, das een goeie :wink: Op een zonnige zomerdag lig ik vaak op een ligstoel in de tuin naar boven te turen.

Ik was eens ooit op FRA, heb daar toen de Beluga en de AN-225 zien overvliegen op dezelfde dag :D . De AN-225 heb ik 2 maanden later zien landen in Keulen, de Beluga zou ik (als alles goed zit) binnen 4 weken op Toulouse moeten zien :D

Groetjes,

de tuinspotter :wink:

Post Reply