Voor de nieuwe vetrekhal er was moest alles via de oude.
Toen vertrokken (early '90's) ook al rond de 10 miljoen passagiers uit BRU hoor.
En CRL kan in de huidige "fabriekshal" ook ZONDER ONGELUKKEN
2 miljoen passagiers aan.
Vandaag nog op de luchthaven geweest. Er waren drie vluchten, allemaal charters, aan het inchecken in de oude hal, rij 12. Twee Jetairfly, één AtlasBlue. En nee, de Atlasblue was niet de RAM 747, was een 734. Ook de Jetairfly's waren 737s. Wel, volledig rij 12, en de ruimte erachter, tot tegen de muur, stond afgeladen vol. Voor drie charters, niet eens grote. Stel je nu jouw voorstel eens voor, aan de hand van een praktisch voorbeeld. Morgenvroeg, tussen 5.45 en 6.20 vertrekken vanop BRU 23 (!) chartervluchten. Meeste vluchten zijn met 737 of A320, laat ons dus rekenen op gemiddeld 170 passagiers per vliegtuig.
Nu moet jij mij eens vertellen hoe jij zo'n 4000 mensen, van de eerste tot de laatste met koffers voor minstens een week vakantie, tegelijk gaat inchecken in die oude vertrekhal, en waar je die gaat stapelen.
Extreem voorbeeld zeg je? Goed, ander voorbeeld. Tussen 15.15 en 16.15, 11 vluchten, 8 charters en 3 LCC's. Herinner je: drie charters tegelijk, en de halve hal staat vol. Tel daar nog eens de explosieve groei van het LCC-segment in BRU de komende maanden bij. Je gaat nogal wat zien!
De luchthaven verwerkte vroeger toch ook zoveel passagiers? Tuurlijk, maar dat waren lang niet allemaal charterpassagiers. Charterpassagiers zijn een 'ras apart'. Kenmerken:
-charterpassagiers hebben tijd. Ze gaan op vakantie. Als hen gezegd wordt dat ze twee uur op voorhand op de luchthaven moeten zijn, staan zij twee en een half uur op voorhand voor de check-in. ALLEMAAL TEGELIJK. Geloof je me niet? Ga maar eens kijken!
-charterpassagiers gaan op vakantie. Op reis. Voor minstens een week, gewoonlijk meer. Ze zijn dus allemaal stevig gepakt en gezakt, en nemen dus beduidend meer plaats in in de vertrekhal dan een doorsnee zakenreiziger.
Koppel die twee zaken aan het feit dat chartervluchten de gewoonte hebben tot de laatste stoel vol te zitten, én aan het feit dat je ook nog eens check-in counters nodig hebt voor de LCC's (gewoonlijk meer dan één maatschappij die tegelijk incheckt, zéker in de nabije toekomst), en je hebt een prachtig 'recipe for disaster'.
CRL zeg je? Hoeveel vluchten vertrekken daar maximum binnen een tijdspanne van een uur? Drie of vier? En de meeste daarvan zijn lijnvluchten.
Je overige antwoorden/argumenten zijn ook 'gebakken lucht'
Ah? Ik wacht vol ongeduld op een verklaring van waarom dat juist het geval is. Ik ga alvast niet m'n adem inhouden...
Get real man !!
*kuch*