De zware verantwoordelijkheid van privé-uitbater BAC.

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
SN30952

De zware verantwoordelijkheid van privé-uitbater BAC.

Post by SN30952 »

Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) plaatst privé-uitbater Brussels Airport Company (BAC) voor een zware verantwoordelijkheid naar aanleiding van de spontane staking vrijdag van de brandweer en het beveiligingspersoneel op Zaventem.
'Dit is een gevaarlijke monopoliesituatie.
Als BAC de veiligheid niet kan garanderen, moeten we zijn erkenning in vraag stellen
', aldus een naar verluidt woedende Landuyt zaterdag in De Morgen.
'De exploitatie van Zaventem hebben we afgestaan, maar we beslissen nog altijd wie de licentie krijgt. Als BAC faalt, komt die op de helling.'

Inderdaad: de belastingbetaler moet niet opdraaien voor de veiligheidskosten die de uitbating door een privébedrijf met zich meebrengt.

In De Standaard: Overheid kan luchthaven niet openhouden
Open VLD wil stakingen zoals die van vrijdag op Zaventem verhinderen en pleit ervoor in alle gevallen een minimale basismobiliteit te garanderen.

Brussels Airport zal de rekening gepresenteerd krijgen voor de vertragingen.

jan_olieslagers

Post by jan_olieslagers »

Pfff! Alsof er enkel in de privé gestaakt wordt... da's een staaltje van selectieve verontwaardiging!

Heden ten dage wordt dit soort onderwerpen toch bepaald door "Service Level Agreements" waarin wordt bepaald hoeveel onderbrekingen er mogen zijn, en hoeveel er moet betaald worden bij overschrijding?

cherdt

Post by cherdt »

jan_olieslagers wrote:Pfff! Alsof er enkel in de privé gestaakt wordt... da's een staaltje van selectieve verontwaardiging!

Heden ten dage wordt dit soort onderwerpen toch bepaald door "Service Level Agreements" waarin wordt bepaald hoeveel onderbrekingen er mogen zijn, en hoeveel er moet betaald worden bij overschrijding?
Ja, maar in de overheid kan het personeel voor een minimumdienst te garanderen gevorderd worden. Bijvoorbeeld bij de brandweer/politie. In het geval van The Brussels Airport company kan dit niet om de brandweer hier een Privé instelling is. Dat is het (belangerijke) verschil!

jan_olieslagers

Post by jan_olieslagers »

Inderdaad een belangrijk verschil! Maar het lijkt me toch dat iedere werknemer kan gevorderd worden? Herinner ik me bv. geen opvorderingen van verplegend personeel? Of zijn dat ook ambtenaren?

En ten andere wat te zeggen van de spoormannen? Dat zijn zeker ambtenaren en er is toch een tijd geweest dat die om de haverklap de hele boel platlegden...?

SN30952

"Oei, oei, oei, dat was me weer een loei".

Post by SN30952 »

Open Vld verbaasd over uitspraken Landuyt
Eerlijk gezegd, wij zijn ook verbaasd: eerst willen ze de zaak privatiseren, en nu dat het prive is willen ze er de gevolgen niet van zien, in de prive wordt inderdaad gestaakt. En dan willen ze terug naar een opvorderingsrecht.
In de prive wordt toch niet opgevorderd, nergens. Worden de brouwerijen opgevorderd? De warenhuizen? De schildersbedrijven?

Ze hebben nu wat ze wilden: De Sabena , de luchthaven 'geprivatiseerd', alles afbreken, ja dan blijft niks recht... En dan klagen.
Zijn politiekers dan zo dom dat ze zelfs Cruijff's woorden niet verstaan: "Ieder voordeel heeft zijn nadeel"
Men kan dan de voordelen van de privatisering nastreven, de nadelen krijg je erbij. Dat was er dus een: de stakingen.

Ik heb de pompiers in hun vroeger statuut nooit weten het boeltje zo plat leggen als op 13/4! Wel eens nat spuiten....
Dat zijn de gevolgen.
Noot:
'open', zei u? Vroeger noemde men dat 'niet toe'! :wink:

dna

Post by dna »

Zijn politiekers dan zo dom dat ze zelfs Cruijff's woorden niet verstaan: "Ieder voordeel heeft zijn nadeel"
Off-topic maar wat Cruyff zei was net het omgekeerde: "Elk nadeel heb z'n voordeel."

SN30952

Post by SN30952 »

dna wrote:
Off-topic maar wat Cruyff zei was net het omgekeerde: "Elk nadeel heb z'n voordeel."
En un momento dado, kan je al eens iets ontgan, maar hoe schijft u Cruijff? :wink:
Ik had misschien beter het citaat: "Als wij de bal hebben kunnen zij niet scoren." geplaatst, dat ware dan beter van toespassing geweest, want dat is precies wat die mannen doen, weldra deden.
Dank u dat u mij de kans gaf dit nog eens te plaatsen, dna. :lol:

carlcat

Post by carlcat »

Firemen can have their concern , They have to fight for it as everybody .
If they dont have their goal onto a normal way they use the extreem beeing the strike . This is an expression of weakness . Firemen fight for it try to reach it but dont take airlines and passengers as hostages . Dont be narrowminded belgian trade unions be gentlemen .

Or do you want to proceed to be the base of the change from Brussels airport to Charleroi north ?

Good luck

Post Reply