Ik las de reacties op uw vraag maar wil bij deze toch even verbeteren en het een en ander even rechtzetten. Vroeger was alleen al het bezit van een scanner in Belgie strafbaar, maar gelukkig bestaat die wetgeving al geruime tijd niet meer!
Scanners en Ontvangers voor VHF en UHF zijn WEL DEGELIJK TOEGELATEN in Belgie!!! Deze mogen verkocht, aangekocht en gebruikt worden. Dus wil je een scanner gebruiken in Belgie dan kan je dit gerust doen! Je kan ook gerust een DISCONE of andere scanner antenne op je dak zetten, allemaal geen probleem want allemaal legaal.
MAAR, ja er is een MAAR! Je mag je scanner/ontvanger ENKEL en ALLEEN gebruiken op frequenties die OPENBAAR zijn. Radioamateurs op 2 meter of 70 cm of hogere frequenties: geen probleem! PMR kanalen in de 446 MHZ band: geen probleem.
Luchtvaart [zowel burger als militair] zijn NIET toegelaten om te beluisteren, tenzij je de EXPLICIETE toelating zou hebben. Ook de frequenties van hulpdiensten en firmas mogen NIET beluisterd worden.
Opsporingsambtenaren kunnen een legale scanner illegaal verklaren op het ogenblik dat er een frequentie in het geheugen zit waarop je niet mag luisteren. Ook kunnen zij op basis van getuigen verklaring hetzelfde doen [dus mensen die getuigen dat je naar voor jou verboden frequenties hebt geluisterd].
Hieronder vind je de voorwaarden die moeten vervult zijn om een legale scanner als ILLEGAAL te beschouwen:
Wanneer scanners het mogelijk maken om communicaties af te
luisteren
(a) op andere banden dan deze gebruikt voor CB, omroep, PMR446
of radioamateurs, en
(b) zonder dat daarvoor door de betrokkene de toestemming werd
gegeven
zal de betreffende scanner onder welbepaalde voorwaarden als
een illegaal toestel worden beschouwd.
Deze voorwaarden zijn de volgende :
1. een betrapping op heterdaad, hetgeen inhoudt dat :
- de gebruiker van het toestel op heterdaad betrapt wordt
bij het beluisteren van voor hem niet-toegelaten
frequenties, of
- het betreffende toestel wordt ontdekt wanneer het in
werking is gesteld en afgestemd is op een verboden
frequentie;
of
2. in het toestel(of in het apparaat dat de scanner stuurt of
superviseert, zoals een PC) zijn niet-toegelaten frequenties
voorgeprogrammeerd,
én een van de volgende situaties doet zich voor :
- minstens een van de voorgeprogrammeerde frequenties wordt
gebruikt voor draadloze of mobiele analoge telefonie,
politie of nooddiensten, luchtvaartdiensten, maritieme
diensten;
- getuigenissen bevestigen dat het toestel gebruikt wordt
voor het beluisteren van private communicaties;
- wanneer het toestel wordt aangezet, blijkt het afgestemd
te zijn op een verboden frequentie [dus ook een toestel dat niet in werking is mag geen verboden frequenties voorgeprogammeerd hebben];
- minstens een van de voorgeprogrammeerde frequenties is die
van een concurrerende firma;
of
3. het toestel laat toe om (analoge of digitale)geëncrypteerde
gesprekken of van de digitale modulatie op niet geautoriseerde
frequenties (GSM, DCS1800,DECT, TETRA [o.a. ASTRID], …)
kennis te nemen;
of
4. de gebruiker van het toestel geeft toe dat hij kennis heeft
genomen van berichten die niet voor hem bestemd zijn.
Zo ik hoop dat U [en andere belanghebbenden] duidelijk geinformeerd zijn omtrent het bezit en het gebruik van scanners.
Groetjes
Princegoldfreak wrote:Hallo Belgische mede spotters,
Ben sinds 4mnd verhuist van NL naar Belgie. In NL woonde ik op 10min van EHAM (Schiphol). En ging vaak spotten. Ook doe ik Militair spotten dit omdat ik in dienst bij 306sqn op Volkel gezetten heb. Nu gebruik ik ook een scanner, en hoorde pas dat een scanner VERBODEN is in Belgie. Nu is mijn vraag geld dit verbod op Politie freq of op alle freq?? En hoe zijn de regels in Belgie over spotten op Civiel en militair gebied?? Ik heb internet afgezocht maar kon niks vinden over regels. Is er iemand hier die mij dingen kan vertellen wat wel en niet mag.???
Alvast bedankt
Danny