Airbus A320 vliegt schuin?

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
AF332

Airbus A320 vliegt schuin?

Post by AF332 »

Hallo,

graag had ik even het volgende gevraagd. Gisterenavond vloog ik met een Airbus A320 van Budapest Ferihegy Airport naar Charleroi Brussels South. Er was redelijk wat tubulentie tijdens de gehele vlucht... Wat mij opviel is dat het toestel (ik zat redelijk vanachteren zodat ik dat goed kon zien) praktisch de hele vlucht schuin in de licht hing (dus de neus van de A320 stond een stuk hoger dan het staartgedeelte). Ik heb hetzelfde opgemerkt tijdens een vlucht van Praag naar Brussel, maar dat was in veel mindere mate het geval. Andere vluchten die ik deed was dat dan helemaal niet het geval...

Nu mijn vraag: waarom neemt het toestel deze schuine positie aan? Heeft dit iets te maken met turbulentie? En hoe noemt men dit in het vakjargon? Wie weet meer? Ik zou het graag willen weten. Misschien is er een link met meer informatie?

Alvast bedankt!

Philippe

Servo

Post by Servo »

AF332,

Ik kan me inbeelden dat je die indruk krijgt wanneer je helemaal vanachter zit want daar is het effect het grootst.

Stel dat de body attitude 1.5° is tijdens normale kruisvlucht (ik zeg maar iets), dan heb je achteraan een 37m lange A320 toch al vlug 1m hoogteverschil met de voorkant.

Dimitri.

744rules

Post by 744rules »

op vele load- and trimcharts staat het volgende : aft cg saves fuel.

Dus hoe meer een toestel naar achter geladen is, hoe zuiniger het vliegt. Om diezelfde reden wordt bvb bij MD11 de tailtank (indien aanwezig) gebruikt als inflight trim tank
motorcycling : sensation with a twist of the wrist

Tommypilot

Post by Tommypilot »

744rules wrote:Om diezelfde reden wordt bvb bij MD11 de tailtank (indien aanwezig) gebruikt als inflight trim tank
Bij andere toestellen is dit uiteraard ook zo...A330, A340 ... Deze zal dan ook(normaal automatisch) de fuel overpompen naar de wingtanks om het vliegtuig in "balance" te brengen, dit is de voornaamste reden...

Philippe, daar is niks abnormaals aan! Een vliegtuig heeft altijd een beetje een "pitch up" als het vliegt. Hoe hoger je vliegt, hoe ijler de lucht en hoe groter je "pitch up". Dit heeft natuurlijk ook met andere factoren te maken zoals de invalshoeken, aerodynamica, luchtinhoud en noem maar op. Maar dat zou een beetje veel worden om dit allemaal uit te leggen. Waarschijnlijk vloog jouw toestel op een vrij grote hoogte(wat niet abnormaal is voor dergelijke types "low cost" want zo bespaar je brandstof...)

Groetjes en hopelijk is het een beetje duidelijk,
Tommy
The word "impossible" is not in my dictionary! - Napoleon Bonaparte

Post Reply