Gaat Alitalia me op 1 juli de lucht in krijgen?

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
klingsor

Gaat Alitalia me op 1 juli de lucht in krijgen?

Post by klingsor »

Hoi

Onlangs heb ik een vlucht met Alitalia naar Japan geboekt, met vertrek op 1 juli.

Nu, met de jongste berichten, ben ik wat aan 't wanhopen, vandaar mijn vraagjes...

-) Gaan ze dat (nog/weer) halen?
-) Indien niet, gaan ze me dan mijn ticket (grotendeels) terugbetalen? (Promotietarief, dus omruiling/cancel uiteraard onmogelijk, maar in geval van faillissement?)
-) Wat zouden jullie doen? Meteen iets anders boeken, nu het nog betaalbaar is, of toch wachten, want het gaat natuurlijk wel om aardig wat centjes...

Beetje in paniek

Japannertje
Last edited by klingsor on 27 Jan 2006, 15:07, edited 1 time in total.

sab319
Location: Mortsel, antwerp, Flanders, Belgium, Europe, Earth, Milky way

Post by sab319 »

hopen en bidden dat alitalia niet failliet gaat is het enige wat je kan doen en in het geval van een faillissement heb je pech

brieky

Post by brieky »

Ik weet niet of ze nog stand zullen houden tot Juli! :(
Het ziet er niet naar uit hoe ze nu bezig zijn, denk ik! :?
Het zijn nu wel grote risico's dat je neemt, je vlucht kost veel maar je reis waarschijnlijk ook,... dus als je ook de reis verliest... Heb je annulatieverzekering?

Groeten Brieky

klingsor

Post by klingsor »

Ik had nog geen annulatieverzekering, neen. Nog nooit nodig gehad.
Wist ook niet van de (zo) slechte papieren van Alitalia. Twee weken geleden, voor de staking dus, was dit voor mij nog niet aan de orde.

'k Had gelukkig nog maar alleen de vlucht geboekt en betaald. Wil al de rest graag zelf in mekaar knutselen.
Alleen lastig om binnenkort alles vast te leggen, als je niet weet of je wel daar zal geraken...

Ben nu de polissen aan 't nazien.
Wordt lastig. De meeste moeten binnen de twee weken -vaak minder- afgesloten zijn. Ik zit vandaag net aan 15 dagen...
Als er iemand weet heeft van een (wellicht duurdere, maar) minder strenge polis?

Maar nergens is er sprake van faillisement.
Wordt dat eigenlijk wel gedekt?
Is dat vergelijkbaar met een defect toestel, want expliciet uitsluiten doen ze het ook niet?

Ik ben het volgende aan het denken:
een (duur) ticket boeken dat dan wel annuleerbaar is (as you like), en dat dan doen als Alitalia deze crisis overleeft, wat ik echt wel hoop...

Zijn Air France, British Airways, KLM en Lufthansa eigenlijk voldoende veilig, deze dagen?
En Aeroflot of JAL?

Of heeft er iemand een beter idee?
Last edited by klingsor on 26 Jan 2006, 21:41, edited 2 times in total.

sab319
Location: Mortsel, antwerp, Flanders, Belgium, Europe, Earth, Milky way

Post by sab319 »

als je met een VISA kaard betaald hebt heb je ook een soort verzekering...

klingsor

Post by klingsor »

sab319 wrote:als je met een VISA kaard betaald hebt heb je ook een soort verzekering...
Dat heb ik gedaan.
Maar hoe dan wel, want hier weet ik niks van?

Atlantis

Post by Atlantis »

Eén goeie raad, neem steeds een annulatieverzekering. Dit is zeker niet duur en meestal heb je deze niet nodig. Maar je bent gelukkig wanneer er iets voorvalt.

Als ik me niet vergis dekt deze niet een faillissement van een mtsch. Maar ik denk dat ze deze naar andere mtsch kunnen overboeken of het geld terugstorten. Bovendien kunnen de pax er niet aandoen dat een mtsch failliet gaat.

De mtsch die je opnoemt zijn zeker veilig, al valt het nooit 100% uit te sluiten dat er iets voorvalt, maar dat kan je met je eigen wagen ook hebben.

We kunnen niet voorspellen wat de toekomst voor Alitalia zal zijn. Ik vind al jaren dat ze deze maatschappij failliet moeten laten gaan en een nieuwe nationale moeten opstarten. Om de zoveel maanden gaan ze er wel in staking omdat ze niet tevreden zijn en de schulden stapelen zich op. Begrijp me niet verkeerd, maar deze situatie is niet gezond.

Ik wens je in ieder geval veel geluk met je reis :wink:

BMO

Post by BMO »

Atlantis wrote:Eén goeie raad, neem steeds een annulatieverzekering. Dit is zeker niet duur en meestal heb je deze niet nodig. Maar je bent gelukkig wanneer er iets voorvalt.

Als ik me niet vergis dekt deze niet een faillissement van een mtsch. Maar ik denk dat ze deze naar andere mtsch kunnen overboeken of het geld terugstorten. Bovendien kunnen de pax er niet aandoen dat een mtsch failliet gaat.

De mtsch die je opnoemt zijn zeker veilig, al valt het nooit 100% uit te sluiten dat er iets voorvalt, maar dat kan je met je eigen wagen ook hebben.

We kunnen niet voorspellen wat de toekomst voor Alitalia zal zijn. Ik vind al jaren dat ze deze maatschappij failliet moeten laten gaan en een nieuwe nationale moeten opstarten. Om de zoveel maanden gaan ze er wel in staking omdat ze niet tevreden zijn en de schulden stapelen zich op. Begrijp me niet verkeerd, maar deze situatie is niet gezond.

Ik wens je in ieder geval veel geluk met je reis :wink:

Het gaat al jaren slecht met AI, minstens 1 keer per jaar (de laatste 4-5 jaar) is er een staking, ik zou zeggen niet teveel aan denken want toch krijgen ze het voor elkaar om subsidies te krijgen en het te overleven...

Mochten ze failliet gaan, zal er wel al voorheen een oplossing zijn qua andere maatschappij (zie DAT bij SABENA)

grtz

BMO

Post by BMO »

jan_olieslagers wrote:
BMO wrote:Het gaat al jaren slecht met AI
We hadden het over Alitalia, niet Air India...

Was afkorting Al Italia, niet hun vluchtnummer (az) :lol:

airbuske

Post by airbuske »

Ik hoorde deze morgen op de radio: "Betaal met KBC Mastercard en annuleer uw reis gratis "

Ben dit gaan opzoeken op www.kbc.be

KBC-Gold MasterCard

Een handige annuleringsverzekering

Boekt u binnenkort uw zomervakantie, een citytrip…? Schaf u dan zeker vooraf een KBC-Gold MasterCard aan. Want met deze unieke kaart geniet u van een annuleringsverzekering. Deze uitstekende verzekering dekt de annuleringskosten van elk van uw reizen het hele jaar door voor u, uw gezin én de individuele reizen van de gezinsleden, zonder dat u de reis met de kaart hoeft te betalen. En wel bij annulatie door onder meer:

*
ziekte, ongeval of overlijden van de kaarthouder of van een gezinslid;
*
ontslag van de kaarthouder of van zijn partner;
*
onverwacht verplichte aanwezigheid op het werk van de kaarthouder of van zijn partner (bij reizen van de kaarthouder of reizen samen met de kaarthouder);
*
ernstige schade aan de woning of het privé-voertuig (bij reizen van de kaarthouder of reizen samen met de kaarthouder).

Als u weet dat sommige reisbureaus voor een dergelijke verzekering ongeveer 4% op het bedrag van de reis aanrekenen, dan beseft u al snel dat u met de KBC-Gold MasterCard een gouden zaak doet.
Klik hier voor alle polisvoorwaarden. (pdf, 123 KB)
Hier wordt wel niet gesproken over een faillissement ofzo.

ING heeft dit ook , andere banken vond ik niet direct terug maar de kans is groot dat die dat ook hebben aangezien die kaarten beheerd worden door Bank Card Company (BCC))

Veel ben je dus niet in geval van een faillissement.
Best regards,

Airbuske

JetB

Post by JetB »

Als Delta Airlines (DL) in de problemen kwam ontving ik na het boeken van mijn vlucht de garantie dat indien het slecht zou uitdraaien met Delta, Skyteam de oplossing zou bieden.

Misschien wel op een ander dag, een ander vlucht en met eventueel meer stops, maar je bent teminste wel op je bestemming.

Alitalia is ook onderdeel van Skyteam dus ik veronderstel dat als er een oplossing is binnen het netwerk van Skyteam een andere partner je zal proberen ginder en terug te vliegen !.

AF332

Post by AF332 »

Bij faillissement van een maatschappij ben je in principe je geld kwijt (zeker gezien de hoge schuldenberg van Alitalia denk ik niet dat er nog geld overblijft om alle geboekte tickets terug te betalen). Andere maatschappijen (vb. leden van het SKYTEAM) kunnen misschien een geste doen mits de betaling van een (kleine) toeslag (zoals al meer gebeurd is in het verleden), maar ze zijn volgens mij niet verplicht om aangegane engagementen van Alitalia over te nemen. Ze doen dit dan eerder in het kader van hun eigen PR.

Ik was ook van plan om een vlucht te boeken naar Istanbul met Alitalia (hebben momenteel op heel wat routes zeer lage prijzen, laatste stuiptrekkingen?), maar gezien de faillissementsvrees kijk ik uit naar een andere maatschappij (wellicht SNBA).

Veel succes!

Philippe

Atlantis

Post by Atlantis »

AF332 wrote: Ik was ook van plan om een vlucht te boeken naar Istanbul met Alitalia (hebben momenteel op heel wat routes zeer lage prijzen, laatste stuiptrekkingen?), maar gezien de faillissementsvrees kijk ik uit naar een andere maatschappij (wellicht SNBA).

Veel succes!

Philippe
Als je een beetje vooruit boekt kom je bij SNBA ook op heel lage prijzen, ik kan niet vergelijken met Alitalia want ik ken hun prijzen niet. Ik heb juist zelf een aantal tickets bij SNBA gekocht tegen het laagste tarief en dit is een heel verschil hoor.

AF332

Post by AF332 »

Atlantis wrote:
AF332 wrote: Ik was ook van plan om een vlucht te boeken naar Istanbul met Alitalia (hebben momenteel op heel wat routes zeer lage prijzen, laatste stuiptrekkingen?), maar gezien de faillissementsvrees kijk ik uit naar een andere maatschappij (wellicht SNBA).

Veel succes!

Philippe
Als je een beetje vooruit boekt kom je bij SNBA ook op heel lage prijzen, ik kan niet vergelijken met Alitalia want ik ken hun prijzen niet. Ik heb juist zelf een aantal tickets bij SNBA gekocht tegen het laagste tarief en dit is een heel verschil hoor.

Ja, dat is wel zo, maar als ik de mogelijkheid krijg om eens met andere maatschappijen te vliegen doe ik dat meestal ook wel. Op de lijn BRU-IST is Alitalia een beetje goedkoper, maar het scheelt niet veel.

Ondertussen nog wat nieuws van Alitalia:

Alitalia doet hoogste bod op Volare Group
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=12173

Tja, je zou denken, een noodlijdende maatschappij heeft geen geld voor overnames, maar in deze situatie denk ik eerder dat Alitalia genoodzaakt is deze overname te doen en zich te wapenen tegen de verdere invasie van low-cost carriers die ondertussen een groot marktaandeel verorberd hebben in Italië. Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden in komende maanden.

Philippe

stevie

Post by stevie »

ja ik ben ook benieuwd
hopen dat allitalia niet failliet gaat e :?

in mijn ogen een mooie maatschapij altijd leuk om ze te zien :lol:

zillox

Post by zillox »

Ik heb ook geboekt. Laat ons hopen. IK denk het wel. Alitalie is the pride of Italie hee :wink:

Post Reply