Helios crash: winstbejag versus veiligheid

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
Pluto777

Helios crash: winstbejag versus veiligheid

Post by Pluto777 »

Dit artikel komt uit een griekse krant:
Volgens Griekse en Cypriotische media zijn er de afgelopen maanden herhaaldelijk problemen geweest met de airconditioning en de luchtdruk in het ramptoestel. Toen het vliegtuig op 18 december 2004 een ernstig probleem had, is het nadien een maand in reparatie geweest in Londen. Ook zou een mecanicien van Helios ontslag genomen hebben omdat hij weigerde te tekenen voor de veiligheid van de toestellen.

Zondagmiddag kwam het op het vliegveld van Larnaca tot tumult. Nabestaanden van de slachtoffers riepen: ,,Moordenaaars, jullie hebben een defect toestel laten vliegen." Andere familieleden bestormden de landingsbaan om andere vluchten het vertrek te beletten. De politie moest ingrijpen.
Ik ben "oud-mecano" bij een brusselse vliegmij. en ik kan het weten, de stress is in drukke chartertijden ongelofelijk hoog... zeker nu met de prijzenoorlog !
Ook ik stond eens onder druk toen een toestel met een tech. defect op de apron stond..."weet je wat het kost om de pax (reeds ingechecked) op hotel te steken vannacht ???!" klonk het in mijn telefoon... "bestel het spare part en vervang het bij volgende c.o. ! maak dat die bak de lucht inkan !!"
Ongeloofelijk dat economics het halen op safety tegenwoordig !
Maar ja, accident rates bewijzen het.. 1 op duizenden vluchten !
" De maintenance moet wel goed zijn dan "... bullshit ! Het is dank zij de oersterke technolgie die die bakken hebben, dat ze in de lucht blijven...anders zouden er wegens geklungel en stress nog meer accidenten gebeuren !

moons

Post by moons »

Hallo,

Waarom verwondert dit mij niet? :?
Het is niet de eerste en zeker niet de laatste crash die voortvloeit uit winstbejag ! Ik kan alleen maar hopen dat ikzelf nooit op dergelijke vlucht zit, want misschien is het wat naief om te geloven dat ze in de toekomst er verandering in gaan brengen. :evil:

thomascookie

Post by thomascookie »

Maar weet de piloot voor hij vertrekt steeds wat er mis is met zijn vliegtuig of worden enkel grote mankementen aangegeven.?

Dan is het natuurlijk de piloot die het lef moet hebben om te zeggen dat hij niet opstijgt maar ja dan staan de airlines weer met stokken klaar om hen buiten te smijten.

En het is nu niet het geval dat ze met jobs naar je hoofd smijten.

Maar al bij al denk ik dat er bij de belgische maatschappijen en vooral toestellen daar wel meer rekening wordt mee gehouden dan in andere landen

Pluto777

re

Post by Pluto777 »

Idd thomascookie en zo gezegd zo gedaan...volgens de laatste berichten weigeren alle piloten van Helios vanaf vandaag nog te vliegen vooraleer er klaarheid komt in deze zaak

A318

Post by A318 »

Mensen, laten we niet te snel conclusies trekken die word gestuurd door media berichten.
Wij op luchtzak weten nu toch wel dat de media graag een spannend verhaal afleveren?
Laten we nu eerst het onderzoek eens afwachten en dan pas conclusies trekken.
Het is al erg genoeg dat er 121 mensen zijn omgekomen en dan over de oorzaak speculeren vind ik nogal voorbarig.

En wat betreft Pluto777 zijn verhaal heb ik maar 1 reactie, iedereen die werkzaam is in de luchtvaart, of het nu op de grond of in de lucht is heeft zich aan de veiligheid te houden. Wil men dit niet ga dan aub in een andere branch werken, kan men dit niet ivm druk van bovenaf dan direct de autoriteiten waarschuwen, veiligheid gaat boven alles want wij vervoeren mensen en die zijn meer waard dan wlke functie ook.
Iedereen moet deze verantwoording op zich durven nemen, dat noemt men proffesionaliteit!

Erwin
A Whole Different Animal

wImPiE-D

Post by wImPiE-D »

Concurrentie maakt vliegen onveiliger.
Piloten waarschuwen na vierde crash in één maand.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=G9NH43GI

Pluto777

re

Post by Pluto777 »

Airbuslover wrote:
In maart heb ik met een futura vliegtuig gevlogen en ..... kort na het opstijgen begon het te fluiten aan de linker voordeur.
De dichting van de deur was defekt en... de hostess tracht het op te lossen met natte wc papier.
5 dagen later, zelfde toestel en...... zelfde probleem.
Totaal gebrek aan hestelling.
Het was maar een dichting ( sorry voor de fouten ik ben franstaalig.)
si j'ai bien expliqué c'est un joint.
En plus ca c'est visible et audible. Wat voor de rest....
"Pilots refusing to fly with minor malfunctions are softies" ????????

TC-MNE

Post by TC-MNE »

wImPiE-D wrote:Concurrentie maakt vliegen onveiliger.
Piloten waarschuwen na vierde crash in één maand.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=G9NH43GI
ik kijk geregeld op de website van Biac, en naar mijn mening zijn er minder kleinere vertragingen dan vroeger bij de charters... is dit correct?
op het einde van de zomer zullen de chartermaatschappijen tevoorschijn komen met hun cijfers IVM het 'op tijd vertrekken'... volgens mij zullen die iets beter liggen dan vorig jaar, en stukken beter in vergelijking met vb. 5 jaar geleden

wImPiE-D

Post by wImPiE-D »

Misschien een 'hot topic' voor op het LCC congres...

http://www.lowcostairlinesworld.com

Post Reply