Ik ben "oud-mecano" bij een brusselse vliegmij. en ik kan het weten, de stress is in drukke chartertijden ongelofelijk hoog... zeker nu met de prijzenoorlog !Volgens Griekse en Cypriotische media zijn er de afgelopen maanden herhaaldelijk problemen geweest met de airconditioning en de luchtdruk in het ramptoestel. Toen het vliegtuig op 18 december 2004 een ernstig probleem had, is het nadien een maand in reparatie geweest in Londen. Ook zou een mecanicien van Helios ontslag genomen hebben omdat hij weigerde te tekenen voor de veiligheid van de toestellen.
Zondagmiddag kwam het op het vliegveld van Larnaca tot tumult. Nabestaanden van de slachtoffers riepen: ,,Moordenaaars, jullie hebben een defect toestel laten vliegen." Andere familieleden bestormden de landingsbaan om andere vluchten het vertrek te beletten. De politie moest ingrijpen.
Ook ik stond eens onder druk toen een toestel met een tech. defect op de apron stond..."weet je wat het kost om de pax (reeds ingechecked) op hotel te steken vannacht ???!" klonk het in mijn telefoon... "bestel het spare part en vervang het bij volgende c.o. ! maak dat die bak de lucht inkan !!"
Ongeloofelijk dat economics het halen op safety tegenwoordig !
Maar ja, accident rates bewijzen het.. 1 op duizenden vluchten !
" De maintenance moet wel goed zijn dan "... bullshit ! Het is dank zij de oersterke technolgie die die bakken hebben, dat ze in de lucht blijven...anders zouden er wegens geklungel en stress nog meer accidenten gebeuren !