Onrust op luchthaven na ontslag Maria Vindevoghel
Moderator: Latest news team
re
Kunnen de klanten van deze afhandelaren ( alle airlines die met deze afhandelaar samenwerken ) geen kort geding aanspanning, waarbij een rechter een verdergang van de staking verbied?
( zo doen ze dat in Nederland en Duitsland namelijk )
( zo doen ze dat in Nederland en Duitsland namelijk )
Men mag nu zelfs in Korea staken. Er bestaat zoiets als stakingsrecht.V-Bird wrote:....een kort geding aanspanning, waarbij een rechter een verdergang van de staking verbiedt? (zo doen ze dat in Nederland en Duitsland namelijk )
Bart, Engeland was het eerste land dat de slavenhandel (1807) en de slavernij (1833) afschafte; Nederland volgde pas in 1858 (voor Oost-Indië) en 1863 (voor West-Indië). Sommige Duitsers hadden met slavernij nog problemen tot in 1945.
Het stakingsrecht bestaat in Belgie sinds 1921.
Arbeidsrelaties worden in Belgie in princiep en bij voorkeur geregeld via een bemiddelaar. Dat staat wel niet per wet vast, maar in een land bekend voor zijn overlegtradities is dit wel het gebruik. Gebruiken en wetten, weet je wel.
Er zijn bepaalde sectoren waarin de overheid kan overgaan tot opeising van personel. Maar of dat van toepassing is in de amusements- en vakantie-industrie lijkt me onwaarschijnlijk. Men spreekt hieromtrent over "vitale' sectoren. En vakantiereizen of plezierreizen zijn geen vitaal belang. Waarom dacht u dat het conflict nu plaats heeft?
Toevallig of niet maar het was papa Van den Bossche, nu Biac -baas, die over die materie ging ten tijde van de reorganisatie van de politiediensten in Belgie. Deze personeelsleden hebben/hadden een beperkt stakingsrecht, zoals omschreven in ART 126 henbetreffende. Er bestaat inderdaad werkstakingsverbod in de publieke sector.
Maar het betreft hier geen publieke sector noch een vitale. De prive-klant heeft ruim andere mogelijkheden om zich te verplaatsen en er zijn geen "lebensbedrengliche" toestanden.
De VLD bracht het debat over het stakingsrecht op gang begin 2002. (Maar politieke uitspraken en commentaren zijn in dit forum niet getolereerd, u zal zich dus elders moeten bedienen in dit verband)
Deze week moet de dochter van papa Biac de crisis helpen oplossen.
Maar m.i. staan we nu aan de rand van dit luchtvaartforum, en zullen we het hierbij moeten laten, is het niet Andre?.
Inderdaad.SN30952 wrote:Maar m.i. staan we nu aan de rand van dit luchtvaartforum, en zullen we het hierbij moeten laten, is het niet Andre?.
Bart, weet je dat een rechter de stakers verboden heeft het traffic op Luchthaven Brussel te verhinderen en passagiers te blokkeren, op straf van een boete bvan 6.500 euro?
André
ex Sabena #26567
ex Sabena #26567
Les syndicats accusent Flightcare de déroger à la sécurité
Un conciliateur social entre en piste ce mercredi. La direction reste muette.
Manquements graves à la sécurité des travailleurs mais aussi des passagers, absence de règlement de travail, formation insuffisante et manque de personnel, primes non payées, violation de la législation sociale, problèmes de planning, utilisation abusive de contrats temporaires,...
La situation est à ce point bloquée qu'un conciliateur social - Bernard Leemans - va tenter, à partir de ce mercredi, de déminer le terrain.
Plus dans La Libre Belgique
Manquements graves à la sécurité des travailleurs mais aussi des passagers, absence de règlement de travail, formation insuffisante et manque de personnel, primes non payées, violation de la législation sociale, problèmes de planning, utilisation abusive de contrats temporaires,...
La situation est à ce point bloquée qu'un conciliateur social - Bernard Leemans - va tenter, à partir de ce mercredi, de déminer le terrain.
Plus dans La Libre Belgique
André
ex Sabena #26567
ex Sabena #26567
Vakbonden zoeken huurlingen voor blokkade?
Volgens mijn inlichtingen staat het arrest voor "eenieder", want het zou anders volstaan om als "niet-staker" een blokkade te proberen... en geen boete te riskeren.sn26567 wrote:....weet je dat een rechter de stakers verboden heeft het traffic op Luchthaven Brussel te verhinderen en passagiers te blokkeren, op straf van een boete bvan 6.500 euro?
Verzoeningsvergadering is opgeschort, er is al afgesproken dat er een commissie wordt opgericht met ondermeer vertegenwoordigers van het ministerie van Arbeid.
Tegen het najaar moet een rapport over de toestand bij Flightcare en een nieuw arbeidsreglement klaar zijn.
Er zou vandaag bedrijfsbezetting plaatsvinden door enkele tientallen werknemers.
Tegen het najaar moet een rapport over de toestand bij Flightcare en een nieuw arbeidsreglement klaar zijn.
Er zou vandaag bedrijfsbezetting plaatsvinden door enkele tientallen werknemers.
-
Alodithrawien
Een deel van het Flightcare personeel is weer is in staking.
http://www.standaard.be/nieuws/economie ... 024&snel=1
OO-VEX
OO-VEX
Volgens wat ze zelf zei: ja.Outsync wrote:Amaai, en gaat ze ook effectief terugkomen?luchtzak wrote:De arbeidsrechtbank van Brussels heeft vandaag aan Flightcare opgelegd dat vakbondsvrouw Maria Vindevoghel onmiddellijk terug in dienst moet genomen worden!
Bijna 2 jaar na haar ontslag!
Indien flightcare haar niet in dienst (terug) zou willen nemen gaan ze haar tot haar pensioen moeten uitbetalen.
flightcare blijft echter niet bij de pakken zitten en is de uitspraak aan het annaliseren om alsnog in beroep te gaan.
De AR heeft wel een handje weg van de boel op te jutten...luchtzak wrote:De arbeidsrechtbank van Brussels heeft vandaag aan Flightcare opgelegd dat vakbondsvrouw Maria Vindevoghel onmiddellijk terug in dienst moet genomen worden!
Zo'n arrest net voor een van de grootste uittochten op de luchthaven.
Dat het weekend en de uittocht rustig verliep getuigde van het respect dat zowel vakbond(en) en personeel hebben voor de passagiers.
Nu nog uitkijken of het management respect heeft voor Justitie.
Waarom zou het AR een handje weghebben om de boel op te jutten??? Iedereen kan naar de rechtbank stappen om "iets onrechtvaardigs", en ik bedoel dit algemeen, aan te vechten. Het is louter toeval dat dit voor het paasverlof viel.SN30952 wrote:De AR heeft wel een handje weg van de boel op te jutten...luchtzak wrote:De arbeidsrechtbank van Brussels heeft vandaag aan Flightcare opgelegd dat vakbondsvrouw Maria Vindevoghel onmiddellijk terug in dienst moet genomen worden!
Dat het weekend en de uittocht rustig verliep getuigde van het respect dat zowel vakbond(en) en personeel hebben voor de passagiers.
Ten tweede: waarom zouden de vakbonden en het personeel "iets" hebben moeten doen om het de passagiers weer het leven zuur te maken???
Sorry, maar ik begrijp uw stelling hierboven totaal niet. Het lijkt er wel op dat ze volgens u de luchthaven hadden moeten platleggen en dan vraag ik me opnieuw af, waarom????
Omdat ze dat net bekendmaken in 1 van de drukste periodes van dit jaar tot hiertoe. Simpel toch? Dat is vragen voor problemen. Maar in dit geval was staken niet aan de orde, de vakbonden kregen wat ze wilden.
Ook al ben ik het er niet helemaal mee eens dat een werknemer een werkgever al niet meer kan ontslaan...
Ook al ben ik het er niet helemaal mee eens dat een werknemer een werkgever al niet meer kan ontslaan...
Atlantis wrote:SN30952 wrote:De AR heeft wel een handje weg van de boel op te jutten...luchtzak wrote:De arbeidsrechtbank van Brussels heeft vandaag aan Flightcare opgelegd dat vakbondsvrouw Maria Vindevoghel onmiddellijk terug in dienst moet genomen worden!
Dat het weekend en de uittocht rustig verliepen getuigde van het respect dat zowel vakbond(en) en personeel hebben voor de passagiers.
Atlantis u lijkt niet te begrijpen dat het 'onwettelijk' ontslag twee jaren geleden gebeurde.Atlantis wrote:Waarom zou het AR een handje weghebben om de boel op te jutten??? Iedereen kan naar de rechtbank stappen om "iets onrechtvaardigs", en ik bedoel dit algemeen, aan te vechten. Het is louter toeval dat dit voor het paasverlof viel.
Dat de AR dus bijna 24 maanden de tijd had om zich uit te spreken, en dat de AR besliste dat te doen precies voor een grote uittocht.
U verstaat toch dat alleen de AR beslist wanneer zij een arrest bekend maakt?
Niet 'Iedereen die naar de rechtbank kan stappen om "iets onrechtvaardigs", en ik bedoel dit algemeen, zoals je zegt aan te vechten.' kan de datum van het arrest bepalen dat doet de rechtbank.
De AR koos dus precies deze dag uit de +700 dagen waaruit zij kon kiezen, niet ergens op een vale winterdag, maar precies voor die grote uittocht.
Louter toeval? Toeval bestaat niet.
Omdat de AR besliste dat 'vakbondsvrouw Maria Vindevoghel onmiddellijk terug in dienst moest genomen worden!'Atlantis wrote:Ten tweede: waarom zouden de vakbonden en het personeel "iets" hebben moeten doen om het de passagiers weer het leven zuur te maken???
Voor mij, voor iedereen betekent, onmiddellijk, bij het eerste uur. Stante pede, zoals het onslag ook onmiddellijk moest ingaan, tiens!
In een arrest zijn alle, alle woorden van belang. Zoiets leest ge niet zoals ge het graag zoudt horen, Atlantis. Een AR geeft een arrest voor alle partijen, niet alleen voor de klaagster.
De klaagster in dit geval betreurde dat er geen dwangsom werd opgelegd, voor elke dag dat ze niet 'onmiddellijk' terug aan het werk kan.
Het personeel had bijvoorbeeld en eventueel 'effekes' kunnen wachten tot ze weer op de werkvloer verscheen.
Wie spreekt er van platleggen. De luchthaven dan nogwel. Als dat bedrijf sociale onrust meemaakt, ligt de luchthaven nog niet plat.Atlantis wrote:Sorry, maar ik begrijp uw stelling hierboven totaal niet. Het lijkt er wel op dat ze volgens u de luchthaven hadden moeten platleggen en dan vraag ik me opnieuw af, waarom????
Atlantis, me dunkt dat ge redeneert zoals het management van dat bedrijf. Dat is niet goed, hoor. Probeer u te verzorgen....
Fete des Cloches?
PreciesJAFflyer wrote:Omdat ze dat net bekendmaken in 1 van de drukste periodes van dit jaar tot hiertoe. Simpel toch? Dat is vragen voor problemen. Maar in dit geval was staken niet aan de orde, de vakbonden kregen wat ze wilden.
Volgens de (wets)regels wel, niet met gefoefel, dus.JAFflyer wrote:Ook al ben ik het er niet helemaal mee eens dat een werknemer een werkgever al niet meer kan ontslaan...
Zoals het door de AR werd vastgesteld, kon het niet, wat niet getuigt voor de capaciteiten van het management. Vermits de AR het zo sanctioneerde, dat er zelfs geen ontslag kon zijn. Het management heeft dus (zware? als men het prijkaartje ervan bekijkt, althans toch?) beroepsfouten gemaakt, of daar nu gevolgen getrokken gaan worden? Want de kosten van dat 'grapje' moeten toch ergens in de boeken van het bedrijf teruggevonden worden: en advokatenhonoraria kan men moeilijk onder bureelbenodigdheden boeken.
Er gaan dus vragen komen op de ondernemingsraad van het bedrijf, waar ook het personeel vertegenwoordigd is, en op de beheerraad, en bij de aandeelhouders: wie heeft ons deze zware (onproductieve en op de koop toe totaal nutteloze*) kosten aan de broek gelapt.
Of heeft de AR toch met opzet die datum gekozen: Fete des Cloches?
*Inderdaad, nutteloze want Maria is er terug. Onmiddellijk zegt de AR.
Met het wetboek in de hand, met het bedrijfsregelement, met noem het maar op, alles wat bruikbaar is om dat management binnen de wettelijke lijnen te houden.
We zijn hier nog bijlange niet over uitgeschreven....