Spreek eens voor jezelf aub, als ik mij tot iemand richtte was het tot jou beste betweter en niet de originele poster waar ik mijn best heb voor gedaan om hem te helpen.Passenger wrote:De sluiting van de luchthaven was overmacht voor Ryanair (e.a.) omdat de luchtvaartautoriteiten de luchthaven gesloten hadden. Wellicht was dit omdat alle brandweer opgevorderd was om te blussen, en er zonder brandweer geen vliegbewegingen mogen zijn. Maar “overmacht” betekent enkel dat de maatschappij dan geen morele schadevergoeding moet betalen.
Wanneer een vlucht geannuleerd wordt is de geldende wetgeving niét het Ryanair reglement en zelfs niet de verkoopsvoorwaarden waarvoor jullie getekend hebben, maar Europese Verordening 261/2004. Ryanair heeft die niét gerespecteerd. Ik ben geen advocaat, maar ik heb wel wat praktijkervaring met 261/2004.
Samengevat:
1. als een vlucht geannuleerd wordt wegens overmacht heeft de passagier het recht om te kiezen tussen annulering (met terugbetaling) en rerouting. Ryanair heeft jullie die keuze niet geboden. Integendeel zelfs: ze hebben, zonder voorafgaand overleg met jullie, beslist om de vlucht te rerouten vanop een andere luchthaven.
2. als een vlucht geannuleerd wordt wegens overmacht hebben jullie volgens 261/2004 ook recht op bijstand. Die was er niet.
3. De financiële compensatie die Ryanair, volgens Ryanair-medewerker Sean hier, niet moet betalen omdat het overmacht is, heeft enkel en alleen te maken met één artikel van heel de Verordening, nl. Artikel 7. Alle andere artikels van de Verordening blijven van toepassing.
4. EU-Verordening 261/2004 is een klantenbeschermingsmaatregel, wat juridisch betekent dat bij eventuele twijfel, het voordeel van de twijfel naar de consument gaat.
5. Ga ervan uit dat jullie heel wat weerstand zullen ondervinden vanwege Ryanair. Een eerste voorbeeld hebben jullie hier al gekregen: Ryanair-stafmedewerker Sean probeert jullie ervan te overtuigen dat de verantwoordelijkheid van Ryanair uitgesloten is omdat het over “buitengewone omstandigheden” gaat.
Ter zake:
Zet dit maar bij jullie favorieten:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 61&from=EN
Ga naar Artikel 5 van de tekst: “Annulering”.
5.1. a) dit is van toepassing: jullie moeten bijstand krijgen zoals die in artikel 8 staat (zie verder)
5.1. b) is niet relevant omdat de alternatieve vlucht uitgevoerd werd, maar gewoon geweigerd werd: jullie werden zelfs geweigerd voor een vlucht van Rome CIA naar CRL Charleroi (zie mijn slotconclusies):
5.1 c) verwijst naar artikel 7: dit is niet van toepassing omdat er sprake is van overmacht. Nogmaals: dit is het enige deelaspect dat niet van toepassing is, en waarnaar Sean zo graag verwijst
5. 2. “… wordt uitgelegd welk alteratief vervoer er voorhanden is..”: dit werd door Ryanair niet gerespecteerd. Ze hebben zelfs meegedeeld dat iedereen op eigen kracht naar CIA moest (Ryanair schreef hiervoor op zijn site: "...If you are booked to travel on one of the above flights please make your way to Rome ciampino airport...)
5.3. nogmaals: artikel 7 is inderdaad niet van toepassing voor de normale terugvlucht.
Tot zover artikel 5. Nu over naar artikel 8 (artikel 5 zegt dat artikel 8 van toepassing is):
8.1. "... Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers de keuze tussen…” Dit is niet door Ryanair gerespecteerd. Ryanair moest jullie gevraagd hebben wat jullie wilden: annulering/terugbetaling, rerouting vanop Rome CIA, of wachten op de eerstvolgende vlucht vanop Rome FCO.
Het feit dat jullie die keuze niet gekregen hebben, is het begin van alle ellende. Dan hadden jullie immers rerouting aanvaard voor een vlucht vanuit CIA die jullie wél konden halen, bv. vijf uur na de melding.
8.3. is ook redelijk relevant! De vlucht is jullie niet alleen “aangeboden”, maar “opgelegd”. 8.3 specifieert vooral dat Ryanair het vervoer tussen de twee luchthavens had moeten regelen.
Conclusie:
- het weigeren vanwege Ryanair om jullie te laten kiezen tussen annulering/terugbetaling en een rerouting naar jullie keuze;
- het niet aanbieden vanwege Ryanair van bijstand op Rome;
- het niet regelen van de transfer tussen Rome FCO en Rome CIA;
- het weigeren om jullie, zonder kosten of toeslag, plaats te geven op een alternatieve vlucht waarop wél plaats was (in casu van Rome CIA naar Charleroi);
- het feit dat Ryanair via zijn ticketprijzen zelfs 2 € vraagt “voor EU-Rule 261/2004”;
- het feit dat men, tijdens een vakantie, niet verondersteld wordt om elk uur zijn mailbox na te kijken op eventuele berichten van Ryanair;
- het meermaals blijken van goede wil, zoals jullie sneller vertrek naar FCO en de eerlijke melding dat de taxikosten tussen FCO en CIA nihil waren;
Dit alles is volgens mij voldoende om volledige terugbetaling te krijgen van alles: dus primo terugbetaling van de niet-gebruikte FR-terugvlucht (inclusief luchthaventaksen, zoals 261/204 stelt, want zelfs die zal Ryanair aanvankelijk weigeren), en secundo àlle gemaakte kosten: hotel, maaltijden, telefoonkosten, vlucht SAS naar huis, benzine Dusseldorf-Brussel.
Aangezien jullie duidelijk te goeder trouw waren, maar toch geweigerd werden voor een terugvlucht van Rome CIA naar Charleroi, hebben jullie volgens mij bovendien recht op een bijkomende schadevergoeding zoals die door EU 261/2004 bepaald is op 250 € pp voor een vlucht van minder dan 1.500 km. Eis die!
Jullie moeten nu een eis tot terugbetaling indienen bij Ryanair (Dublin): op de website staat het email-adres. Vermeld een termijn dat jullie antwoord willen, maar maak jullie geen illusies: de eis zal volledig of gedeeltelijk afgewezen worden.
Stuur jullie correspondentie met Ryanair (plus uiteraard jullie verhaal) dan door naar het Belgisch Bestuur der Luchtvaart, dat in ons land de “National Enforcement Body” is voor klachten over niet-naleving van 261/2004. Vraag aan het BdL om te beslissen of jullie recht hebben op terugbetaling. Deze melding is gratis.
http://ec.europa.eu/transport/themes/pa ... bodies.pdf
Dan gaan jullie een beslissing krijgen van het Belgisch BdL die Ryanair moet uitvoeren.
Als Ryanair weigert om die beslissing uit te voeren moeten jullie ermee naar een burgerlijke rechtbank. Ryanair zal aanvoeren dat alleen de rechtbank van Dublin bevoegd is. Er zijn voldoende precedenten om dat bij de rechtbank van jullie woonplaats te mogen doen.
Hopelijk hebben jullie een rechtsbijstandverzekering. Als dat niet het geval is: sommige advocaten werken aan een tarief van 50 € voor eerste raadpleging. Zeker de moeite waard.
Als jullie geen rechtsbijstandverzekering hebben is het misschien nuttig om lid te worden van Test-Aankoop, maar dan wel op voorwaarde dat ze jullie juridische bijstand willen verlenen voor dit dossier.
En inderdaad, hou ons op de hoogte.
Bronnen / meer info:
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/
Als er iets is wat je kan is dan toch wel dingen draaien zodat ze jou het best uitkomen.