Nieuwe verkeersleiders BelgoControl

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
jan_olieslagers
Posts: 3059
Joined: 24 Jun 2006, 08:34
Location: Vl.Brabant
Contact:

Nieuwe verkeersleiders BelgoControl

Post by jan_olieslagers »

Nu er een toegangsproef gaat komen voor kandidaat-verkeersleiders: ooit heb ik ooit eens een gerucht opgevangen dat de eerste dienst/frekwentie waarop nieuwe verkeersleiders werken, Brussels Information zou zijn, waar alle niet-gecontroleerd verkeerd terecht kan voor informatie (FIS = Flight Information Service). Is dat inderdaad zo? Het klinkt me nogal logisch toe, immers als men enkel informatie geeft dan kan een vergissing al eens wat minder kwaad...

Didymus
Posts: 190
Joined: 17 Jul 2010, 15:13
Location: Ghent, Belgium
Contact:

Re: Nieuwe verkeersleiders BelgoControl

Post by Didymus »

Mij is tijdens mijn radiocursus (ik ben zweefvliegpiloot) verteld dat beginnende én luchtverkeersleiders die een fout hebben gemaakt inderdaad op Brussels Information worden gezet. Ik heb niet geverifiëerd of dat waar is, maar dat verhaal doet in ieder geval de ronde.

EBBU
Posts: 84
Joined: 24 Feb 2010, 10:01

Re: Nieuwe verkeersleiders BelgoControl

Post by EBBU »

De ATCOs op de FIC waren tot een aantal jaren terug altijd ACC ATCOs.

Nu is er een mix van ACC controlleurs en specifiek opgeleide FISOs (Flight Information Service Officers).

Het verhaaltje dat ATCOs die een 'fout' zouden gemaakt hebben op 'strafkamp' naar de FIC gestuurd worden is niet meer dan dat, een verhaaltje... Dat zoiets in een radiocursus verteld werd is betreurenswaardig. Zeker omdat 'Flight Information Service' één van de doelstellingen is van Air Traffic Service.

Objectives of the air traffic services

a) prevent collisions between aircraft;
b) prevent collisions between aircraft on the manoeuvring area and obstructions on that area;
c) expedite and maintain an orderly flow of air traffic;
d) provide advice and information useful for the safe and efficient conduct of flights;-> FIC
e) notify appropriate organizations regarding aircraft in need of search and rescue aid, and assist such organizations as required.

jan_olieslagers
Posts: 3059
Joined: 24 Jun 2006, 08:34
Location: Vl.Brabant
Contact:

Re: Nieuwe verkeersleiders BelgoControl

Post by jan_olieslagers »

Dankje, EBBU, dat bevestigt wat ik al meende te mogen vermoeden.

Als je me toestaat: wat bedoel je, specifiek in deze context, met
* ACC controllers - misschien het tegendeel van TWR-controllers?
* FIC? Flight Information chuppelechup :) ?

Tussen haakjes: ik heb keer op keer zeer goede ervaringen met Brussels Information, af en toe meld ik ze hier zelfs. Het slechtste dat me ooit overkwam was iemand die - op een zaterdag met prachtig vliegweer, na een lange druilperiode - de drukte niet aankon. Toen ben ik maar wijselijk stil gebleven - en heb het brave meisje veel sterkte toegewenst, in gedachten... Zelf had ik het zeker niet beter gedaan.

Dus als ik je goed begrijp worden er nu mensen specifiek opgeleid om de FIS te verzorgen, waar dat vroeger niet het geval was?

En om terug te komen naar de openingsvraag: zal een nieuw-opgeleide verkeersleid(st)er dan eerst deze FISO-rol moeten vervullen vooraleer "echt" controllerwerk te gaan doen?

Hue

Re: Nieuwe verkeersleiders BelgoControl

Post by Hue »

In ATC heb je Tower, Approach en Area Control. De mannen en vrouwen op ACC in Steenokkerzeel doen Area Control (Belgische Flight Information Region (FIR) tot flightlevel 245). Wat daarboven vliegt is voor Area Control uitgevoerd door Eurocontrol vanuit Maastricht.

Een typische carrière in België is eerst Tower Control en vervolgens Approach of Area Control. De volgende stap is supervisor. Vroeger werkte Belgocontrol met assistent verkeersleiders. In afwachting van het afronden van cursus Toren kregen assistenten soms (niet structureel) de kans radio-ervaring op te doen bij Flight Information Service.

Sinds Canac 2 (van waaruit Approach en Area Control worden uitgevoerd) opende in 2009, zijn er geen assistent verkeersleiders meer en worden er mensen specifiek opgeleid tot Flight Information Service Officer (FISO). Als deze FISO's willen doorgroeien tot verkeersleider moeten zij deelnemen aan het extern wervingsexamen en slagen voor een uitgebreider opleidingstraject.

Wil je meer weten over de dienstverlening en de werkorganisatie binnen Belgocontrol, kom dan naar de Openbedrijvendag op zondag 2 oktober. Belgocontrol opent die dag zijn deuren.

Post Reply