Kleine heropleving op regionale luchthavens (België)

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
andorra-airport
Posts: 1193
Joined: 19 Oct 2008, 16:21

Kleine heropleving op regionale luchthavens (België)

Post by andorra-airport »

Zowel de luchthaven van Oostende als die van Antwerpen hebben vorig jaar minder passagiers en vracht verwerkt. In de tweede jaarhelft kenden beide luchthavens echter een kleine heropleving.
De internationale luchthaven Oostende heeft vorig jaar 192.776 passagiers verwerkt, 3,6 procent minder dan in 2009. Dat heeft vooral te maken met het wegvallen van de chartervluchten naar Djerba en Corfu.


Ook voor vracht waren de cijfers niet schitterend: 74.148 ton, of 10,6 procent minder dan in 2008. In december werd wel 4,7 procent meer vracht verwerkt dan in december 2008.

In Antwerpen-Deurne is de tendens gelijkaardig: 169.446 passagiers in 2009, of 4,3 procent minder dan in 2008. In het laatste kwartaal is er een heropleving: op de vluchten naar Londen City zijn er weer evenveel passagiers als voor de crisis. Ook de vluchten naar Manchester doen het weer goed.

De Antwerpse luchthaven wordt vooral gebruikt door CityJet, een dochter van Air France-KLM die VLM Airlines heeft overgenomen. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... luchtvaart

Shanti
Posts: 390
Joined: 17 Sep 2008, 16:08

Re: Kleine heropleving op regionale luchthavens (België)

Post by Shanti »

Hopelijk komt er terug een (nieuwe) belgische maatschappij die
vanuit Antwerpen vliegt zoals VLM, volgens mij zijn
er verschillende mogelijkheden om vanuit ANR te
vliegen naar europese bestemmingen. Alléén moeten
sommige investeerders het aandurven, saab toestellen(30-50seats),
Fokker 50 toestellen,....(Hamburg, Parijs, Genève,....)

User avatar
Gliderpilot
Posts: 157
Joined: 14 Jun 2007, 11:56
Contact:

Re: Kleine heropleving op regionale luchthavens (België)

Post by Gliderpilot »

Ik heb al geruchten gehoord dat er plannen zijn om een nieuwe maatschappij op te richten vanuit ANR (met jumbolino's). Geen idee in hoeverre dit waar is :?:

Zou wel leuk zijn, een nieuwe maatschappij, maar dan iets anders dan F50 liefst, daar zijn er wel genoeg van op ANR. Saabs of Do328'en (of jumbolino's) zou wel tof zijn :D

Shanti
Posts: 390
Joined: 17 Sep 2008, 16:08

Re: Kleine heropleving op regionale luchthavens (België)

Post by Shanti »

Volgens mij moet dit toch te doen zijn met kleine toestellen
om winst te maken, korte check-in ideaal voor zakenreizigers,
gratis parking, ....
geen files naar Brussel, met bv. een dornier (zoals Welcome Air),
30 plaatsen moeten toch dagelijks kunnen 'gevuld' worden naar
Genève en andere bestemmingen.
Ideaal voor werkgelegenheid te scheppen voor belgische
piloten en cabinepersoneel.

jan_olieslagers
Posts: 3059
Joined: 24 Jun 2006, 08:34
Location: Vl.Brabant
Contact:

Re: Kleine heropleving op regionale luchthavens (België)

Post by jan_olieslagers »

Stop met die dagdromen, vrienden. EBAW heeft een rol te vervullen als zakenluchthaven, en vervult die prima, maar voor lijnvluchten is Zaventem werkelijk te dichtbij om tegen te concurreren. En over een jaar of twee zijn er directe treinen Antwerpen-Mechelen-Zaventem dan lukt het nog minder. Ten andere zowel Hamburg als Geneve zijn reeds geprobeerd in het recente verleden, en spoedig terug opgedoekt. Dat de dienst naar LCY wel goed draait is enkel te danken aan de specifieke diamanthandel tussen Antwerpen en London.

User avatar
Gliderpilot
Posts: 157
Joined: 14 Jun 2007, 11:56
Contact:

Re: Kleine heropleving op regionale luchthavens (België)

Post by Gliderpilot »

Vandaar dat ik ook mijn vraagtekens heb bij de geruchten over die nieuwe maatschappij.

En bedoel je niet Frankfurt ipv Hamburg?
(Hamburg wordt nog aangevlogen vanuit RTM, voor zolang het nog duurt)

User avatar
RoMax
Posts: 4454
Joined: 20 Jun 2009, 16:32

Re: Kleine heropleving op regionale luchthavens (België)

Post by RoMax »

Ik was vooral verrast over Manchester. In de laatste drie maanden van 2009 zijn er op die route 17% meer passagiers vervoerd dan in 2008. En de andere VLM route is weer op hetzelfde niveau als in 2008, dus het lijkt goed te gaan met VLM (of nu Cityjet...spijtig genoeg :( ).
Ik denk echter wel dat het bij deze routes zal blijven, overige routes zijn geprobeerd en nooit geslaagd. LCY en MAN trekken vanuit Antwerpen veel zakenpassagiers, maar de rest...

Daarom heb ik ook zeer mijn twijfels over die nieuwe luchtvaartmaatschappij en als ze ooit komt dan zal het volgens mij niet lang overleven. Brussel is gewoon te dichtbij en met die directe treinverbinding in aantocht, net zoals al gezegd is he. :P

Post Reply