Vliegtuigspotters gebruiken het kerkhof als uitkijk

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

User avatar
blackhawk
Posts: 1595
Joined: 20 Sep 2003, 00:00
Location: Leuven

Vliegtuigspotters gebruiken het kerkhof als uitkijk

Post by blackhawk »

Sinds er in Steenokkerzeel geluidsmuren zijn geplaatst rond het vliegveld, hebben de spotters verschillende leuke plekjes om hun hobby te beoefenen verloren. Toen vorig jaar ook de aarden wallen langs de omleidingsweg werden afgesloten met een doorlopende draadafsluiting, moesten zij elders uitkijken naar een geschikte plaats om stijgende en dalende vliegtuigen te fotograferen. Verschillende spotters staan nu kiekjes te nemen op de begraafplaats van Steenokkerzeel.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=RI1AEELF

rut-her
Posts: 552
Joined: 07 Feb 2004, 00:00

Post by rut-her »

Afgelopen weekend stond er iets gelijkaardigs in Het Laatste Nieuws regio Brussel.
De inwoners van Steenokkerzeel beschuldigen de spotters ervan om op de graven te staan en ze te beschadigen om een beter zicht te hebben. Ook worden we ervan beticht aggresief te zijn tegen de bezoekers van het kerkhof wanneer ze ons vragen om weg te gaan.

Het gemeentebestuur van Steenokkerzeel reageerde deze middag in het regionale nieuws op Radio 2: De politie zal regelmatig patrouilleren op het kerkhof om de spotters er te verjagen en aan de ingang van het kerkhof komen borden dat spotters er niet welkom zijn.


Eerst en vooral kan de politie ons niet wegjagen van het kerkhof. Dat is een openbare plaats en iedereen kan en mag daar komen. Wat ze wel kunnen is overtredingen vaststellen zoals bv een graf beschadigen of het gebruik van illegale apparatuur (cf scanners). Als je dus politie tegenkomt, zeg eens vriendelijk 'hallo' :lol:

Bovendien hebben ze zelf voor deze problemen gezorgd. De geluidsmuur was een ideale plaats om te spotten, je dee er niemand kwaad en niemand had er last van. Ik kan begrijpen dat ze verbieden van dan bovenop de betonnen platen te gaan zitten/lopen, omdat je daar recht in de tuinen van de bewoners kijkt. Maar dat je zelfs niet op de muur mag, snap ik echt niet. En doordat de afsluiting van de luchthaven 'ondoorkijkbaar' geworden is, zijn natuurlijk alle spotters weggejaagd.
Naar mijn mening mag er toch ook wel eens aan onze hobby gedacht worden door de gemeentes en de luchthavenuitbater. Ik denk dan aan een spottersterras zoals in de grote bekende luchthavens in onze buurlanden.

Het voorbije weekeinde bleef het rustig. Misschien omdat de politie er regelmatig voorbij kwam.
Misschien omdat er op het kerkhof helemaal geen vliegtuig te bespeuren viel??

Groeten,
Rutger

User avatar
CTBke
Posts: 1141
Joined: 13 May 2003, 00:00
Location: Newark NJ

Post by CTBke »

Sorry , maar dit vindt ik wel ziek... waar blijft het respect voor de doden??? Ik bedoel maar je kan een hobby hebben om te gaan spotten maar op een kerkhof vind ik er wel overgaan, ok het is een openbare plaats maar om er te gaan spotten... sorry jongens maar dat is erover. Ik werk zelf in de uitvaartsector en zou dit zelf nooit doen. Er zijn immers genoeg andere plaatsen om te spotten of moet je echt een fotoke hebben van een 737 dat net een touchdown maakt...

ctb
Citybird
The flying dream

User avatar
Ozzie1969
Posts: 752
Joined: 03 Sep 2004, 00:00
Location: Brugge, Flanders + Annan, Scotland + Ormoc,Philippines
Contact:

Post by Ozzie1969 »

CTBke wrote:Sorry , maar dit vindt ik wel ziek... waar blijft het respect voor de doden??? Ik bedoel maar je kan een hobby hebben om te gaan spotten maar op een kerkhof vind ik er wel overgaan, ok het is een openbare plaats maar om er te gaan spotten... sorry jongens maar dat is erover. Ik werk zelf in de uitvaartsector en zou dit zelf nooit doen. Er zijn immers genoeg andere plaatsen om te spotten of moet je echt een fotoke hebben van een 737 dat net een touchdown maakt...

ctb
100% akkoord (behalve die d/t-fout)

User avatar
CTBke
Posts: 1141
Joined: 13 May 2003, 00:00
Location: Newark NJ

Post by CTBke »

ok srry :-)
Citybird
The flying dream

JM
Posts: 113
Joined: 07 Jul 2003, 00:00
Location: Brussels
Contact:

Post by JM »

Grotendeels vind ik het ook zo dat spotten op het kerkhof niet kan, en uitdagen dmv te zeggen dat het openbaar is en dat ze je dan maar moeten verbaliseren voor beschadiging etc, vind ik er wel over. Maar: wat wel een feit is, is dat alle gelegenheden om vliegtuigen mooi en kortbij te kunnen fotograferen ons ontnomen worden, al dan niet zijn. Herrinneren jullie zich nog, 'den boom' vlak naast taxiway W aan 25R/20, dat waren prachtige foto's die daar gemaakt konden worden. Heb nog massa's foto's van de MD11's van CTB en de 743's van SN die daar passeerden in den tijd. Wat is er daar nu ? Geen boom meer, gewoon open grond met een afsluiting naast de mechelsesteenweg. ( naast de toren is dat ). Waarom kan BAC daar nu geen viewpoint met parking beginnen of zo ? Eventueel kunnen ze daar wat horeca (laten) uitbaten en er nog (misschien zelfs veel) geld aan verdienen ook. Steenokkerzeel is van de kerkhof-problemen af, en de spotters hebben weer een plaats bij om mooie foto's te maken.
Ik blijf het vreemd vinden dat er in het buitenland veel gedaan wordt om spotters het leven aangenamer te maken, terwijl hier, in Zaventem althans, elke kans je ontnomen wordt. Waarom toch ?!

JM
Posts: 113
Joined: 07 Jul 2003, 00:00
Location: Brussels
Contact:

Post by JM »

Het voorbije weekeinde bleef het rustig. Misschien omdat de politie er regelmatig voorbij kwam.
Misschien omdat er op het kerkhof helemaal geen vliegtuig te bespeuren viel??

Groeten,
Rutger[/quote]

idd, het was aan de 02 te doen, dombo's ;-)

User avatar
Devon Rex
Posts: 303
Joined: 20 Aug 2006, 22:31
Location: Rebaix
Contact:

Post by Devon Rex »

Ik vraag me af wat je exact wint door op een graf te gaan staan... De vliegtuigen komen toch zowiezo boven je hoofd langs? En je ziet ze van ver genoeg afkomen...

Ik heb het zelf nog nooit gezien dat er iemand zoiets doet en ik zal me niet inhouden om diegene die het wel doet, duidelijk te maken dat ie verkeerd bezig is. Respect is nog altijd het minste wat je kan opbrengen op een kerkhof.

User avatar
Skyfighter
Posts: 257
Joined: 18 Mar 2006, 00:00
Location: Antwerp (Ekeren)

Post by Skyfighter »

Mja inderdaad op een kerkhof hoort er niet gespot te worden,MAAR....

Wie heeft er (volgens het artikel van HLN) daar ooit iemand zien zitten met een picknick tafel en koffie??

Wie een beetje gezond verstand heeft weet dat je zoiets niet doet (en is volgens mij ook nooit gebeurd).
Wat mij ook opvalt is het proberen weg te krijgen van de spotters in de buurt. Eerst de geluidsmuur,dan weer een meningsverschil achter het politiebureau,auto's die weg moeten,...Er zijn meer veiligheidsnormen voor spotters dan voor reizigers in Zaventem.

Ik heb ondertussen luchthavens in andere oorden gaan opzoeken omdat Zaventem een beetje ridicul begint te worden qua logica. Staanplaatsen voor taxi's staan vlak voor de ingang van de tarmac,maar spotters worden vies bekeken en weggestuurd. Nuja de Nederlanders hebben misschien een grappige taal,maar ze hebben wel inmens betere luchthavens voor spotters dan bij ons...

Groetjes

User avatar
BrusselsNick
Posts: 70
Joined: 14 Apr 2006, 00:00
Location: Antwerp

Post by BrusselsNick »

Inderdaad Skyfighter heeft een punt.

Ik snap de mensen die in de buurt wonen die niet graag hebben dat erop een kerkhof gespot wordt , maar zolang iedereen eerbiedig is en een beetje respectvol is tegenover onze doden zal ook geen schade aanrichten aan de graven.

MAAR , ook hier heb ik een MAAR...

Ik weet dat er mensen staan te spotten op het kerkhof, ik zelf ben ook een spotter en ik vind het persoonlijk beter spotten aan het grasveldje naast het kerkhof als je aan de 25R wil gaan spotten, daar hebben ze echter ook al een haagje gezet waardoor je met je auto niet meer kan gaan parkeren !
Dusja , ik ben eerder geneigd om te gaan spotten op een andere luchthaven want het is zeker niet hetzelfde meer als vroeger in Steenokkerzeel.

greotjes,

Nick

Glider
Posts: 715
Joined: 10 Apr 2003, 00:00

Post by Glider »

Daarstraks gaan spotten (nee, niet aan het kerkhof, maar aan de 127bis), en aan de lijve ondervonden dat het gemeentebestuur van Steenokkerzeel de spotters liever kwijt dan rijk is...

Zijn politiecontroles frequent aan de 127bis? Zo ja, wie heeft er al meegemaakt, en wat is er daar dan gezegd? Ook gezegd dat je daar niet mag staan? Nog 'last' van gehad achteraf? Hou me op de hoogte (desnoods via PM); ik ben benieuwd...

Groeten

User avatar
galaxy
Posts: 722
Joined: 25 Mar 2006, 00:00
Location: Universe
Contact:

Post by galaxy »

Bekijk dit filmpje aangaande spotters in Sydney.
Leuk om te zien.
http://www.youtube.com/watch?v=4qUCK3qDDME

User avatar
Devon Rex
Posts: 303
Joined: 20 Aug 2006, 22:31
Location: Rebaix
Contact:

Post by Devon Rex »

Glider wrote:Daarstraks gaan spotten (nee, niet aan het kerkhof, maar aan de 127bis), en aan de lijve ondervonden dat het gemeentebestuur van Steenokkerzeel de spotters liever kwijt dan rijk is...

Zijn politiecontroles frequent aan de 127bis? Zo ja, wie heeft er al meegemaakt, en wat is er daar dan gezegd? Ook gezegd dat je daar niet mag staan? Nog 'last' van gehad achteraf? Hou me op de hoogte (desnoods via PM); ik ben benieuwd...

Groeten
Al een paar keer gezien dat er combis passeren, maar nog nooit vragen gesteld gehad of zo. Zijt gij daar weggejaagd dan?

rut-her
Posts: 552
Joined: 07 Feb 2004, 00:00

Post by rut-her »

Glider wrote:Daarstraks gaan spotten (nee, niet aan het kerkhof, maar aan de 127bis), en aan de lijve ondervonden dat het gemeentebestuur van Steenokkerzeel de spotters liever kwijt dan rijk is...
De politie van Steenokkerzeel heeft duidelijk niet veel te doen ...
Als ze spotters zelfs gaan wegjagen van de 127B, is er dan een bewoner van de 127B gaan klage dat ie last heeft van de spotters ?

User avatar
Bottie
Posts: 2075
Joined: 18 Jan 2004, 00:00
Location: 2nm from EBUL
Contact:

Post by Bottie »

Ik ben nog nooit weggejaagd aan de 127bis, ze gaan wel wat zeggen als je met je wagen aan de 127bis staat in plaats van deze langs de grote baan te parkeren. Ze waren zelfs iedere keer vriendelijk en wuifden in het voorbijrijden.

Glider
Posts: 715
Joined: 10 Apr 2003, 00:00

Post by Glider »

Technisch gezien ben ik daar niet weggejaagd aan de 127bis, nee. Ze vroegen naar mijn ID-kaart, om te controleren via de radio, en ze vroegen wat ik daar aan het doen was en waar de wagen stond (als ik daar ga staan, staat die altijd langs de steenweg of zelf in Nossegem-centrum). Met een fototoestel aan de nek, lijkt me dan nogal evident wat mijn bezigheid was, maar soit...

Ik stond helemaal aan het einde, tegen de steenweg, en nog rijden ze met de combi helemaal tot aan dat punt, over het gras, door de modder, enz. (en dan achteraf helemaal dezelfde weg achteruit...). Heb, als ik daar eerder stond, inderdaad af en toe eens politie zien voorbij rijden, maar nog nooit tot aan het einde van het hek... Misschien dat ik daar stond, rond half acht gisterenavond, en helemaal alleen, leek misschien 'verdacht', maar jah... 't Is niet dat er geen vliegtuigen te zien waren, met T/Os op RWY07R...

Ik vroeg (want ze leken me wel correcte mensen die 'maar deden wat hen waarschijnlijk opgedragen is') sinds wanneer ze daar de mensen controleren, en dat lijkt al maanden lang te zijn. De reden was dat het daar een 'gevoelige plaats' is, waar ik eigenlijk wel een beetje kan inkomen (ene kant luchthaven, andere kant asielcentrum). Maar al die tijd dat ik daar af en toe eens kom, is het wel de allereerste keer dat ik daar iets van merk, of zoiets meemaak...

Maar, zoals gezegd, ik mocht daar eigenlijk wel blijven staan, maar enerzijds voelde het weldegelijk aan als 'we willen u hier zo snel mogelijk weg', en anderzijds was de goesting om nog een beetje te blijven spotten volledig weg... Opzet geslaagd dus; well done...

User avatar
Tommypilot
Posts: 374
Joined: 22 Mar 2003, 00:00
Location: Near Brussels
Contact:

Post by Tommypilot »

Hoi Glider,

Vrijdag aan den Bis gestaan (helemaal alleen) en geen enkele opmerking gehad, buiten iemand van de luchthaven die vroeg of er iets speciaals te zien was en die vroeg naar mijn apparatuur...

De tolerantie verbetert er daar op precies...

Over het kerkhof...tot nu toe alleen maar vriendelijke mensen tegengekomen die vaak "goeiendag" zeggen.
Zolang er wederzijds respect is lijkt het mij geen probleem.
Het is tevens (althans voor mij) de ideale plaats om foto's te nemen aan 25R.
Tommy
The word "impossible" is not in my dictionary! - Napoleon Bonaparte

User avatar
Lyulka
Posts: 555
Joined: 04 Dec 2002, 00:00
Location: EBBR
Contact:

Post by Lyulka »

Aan de 127B al wel eens ID controle gehad maar dat was telkens in periodes wanneer ze problemen verwachtten aan het asiel centrum (betogingen e.d.). Ik denk echter dat het eerder een uitzondering is dat ze er moeilijk doen, heb ze al veel vaker gewoon zien doorrijden op dat pad zonder vragen te stellen.

Ivan_Eagle
Posts: 190
Joined: 16 Apr 2005, 00:00
Location: Mechelen, Hombeek

Post by Ivan_Eagle »

Hallo

Vorige keer dat ik daar stond, liepen er mensen gewoon tussen de graven.
Een beetje respect daar mag dan toch ook wel?
(nu zeker dat ik ook 2 familieleden heb verloren)
Als je komt spotten, voor ARR 25R, zet je dan toch aan de andere kant van de baan,
daar heb je ook nog mooie shots.
http://www.freewebs.com/sgikantoor/DSCF7014.JPG
Of zet je op het stuk gras dat VOOR het kerkhof ligt, wat is daar mis aan,
als ik zie hoe grote 'kanonnen' hebben, moeten jullie niet klagen van
'te ver' of 'te weinig zoom'.
http://www.freewebs.com/sgikantoor/01%2 ... D200ER.JPG

Greats Ivan

User avatar
SilverJET
Posts: 371
Joined: 25 Sep 2003, 00:00
Location: Maasmechelen, Limburg (B)

Post by SilverJET »

I just passed this on the Brussels Airport website

http://www.brusselsairport.be/nl/spottersvisitors/

It's about spotting at and around the airport.
Best Regards Raymond

Post Reply